Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 7. november 2010

Tid til en øl - Brewdog There Is No Santa


7. November 2010

I dag tog vi forskud på Mortens aften, og lavede en andesteg på grillen. Begge piger var hjemme og vi hentede min mor, så vi havde en hyggelig aften. I formiddags var vi til en dejlig brunch hos min bror og svigerinde – eller rettere - min bror var der ikke, for han blev kaldt på arbejde en halv time inden vi kom. Men vi beundrede deres nye flotte alrum. Min bror har væltet et par vægge og lagt nyt trægulv på og der er også blevet plads til en brændeovn, så det er blevet rigtig flot.

Han havde fundet nogle juleøl og bestemt, at jeg skulle have en af dem – ”There Is No Santa” fra det skotske bryggeri Brewdog. ( Jeg fik også et udklip med Kasket-Karl, hvor han filosoferer over at have nået en alder, hvor man må erkende, at der er meget man ikke har nået. Pointen er : ”Der må være hundredevis af øl, jeg ikke har fået smagt” ). Åh ja – det kan man jo nemt sætte sig ind i.

Da vi nu skulle have andesteg, kunne det jo godt minde lidt om jul, og for at børnene ( de er 18 og 21 år ) ikke skulle tro, at julemanden kom med gaver senere, åbnede jeg denne øl – ”Der er ingen julemand”.

Og lad det være sagt med det samme. Den passer ikke til andesteg. Den passer sådan set ikke rigtig til noget – andet end at få en helt speciel smagsoplevelse. Undertitlen er ”Spiced Christmas Beer” og jeg skal love for, at den er krydret. Det fornemmes tydeligt i duften, som er karakteristisk, men af hvad. Vi kunne ikke sætte navn på, men der var forskellige forslag som koriander, ingefær og  harpiks. Min ene datter syntes, det var tandlægebesøg.

Så fandt vi på at se på etiketten. Der er tilsat knuste kakaobønner og ingefær stilke.

Bryggeriet Brewdog er jo kendt for at brygge kompromiløse øl. De eksperimenterer meget og brygger bla. verdens stærkeste øl på 53%. Så meget er der nu ikke i denne krydderstout.

”There Is No Santa” er en kulsort stout på 4,7%. Duften er som nævnt meget parfumeret og krydret.

Den er let i munden og smagen er også parfumeret – harpiks, ingefær – kan minde om barbersprit. Der afsluttes med en markant bitterhed. Men denne beskrivelse kan det måske undre, at det faktisk er en udmærket øl. Jeg kan måske ikke drikke en hel liter, vel ikke engang en halv, men jeg nåede ikke at blive træt af de 33 cl. Det er en anderledes og særpræget smagsoplevelse, men prøv den – helst sammen med nogle andre at dele med.

Karakter 3+

Brewdogs hold af nisser, pingviner og rødnæsede rensdyr har kreeret denne stout og bryggeriet fraråder at man deler den med natlige, skorstenkravlende besøgende. Brewdog har altid nogle lange fantasifulde kommentarer til deres øl. Deres slogan er : ”Beer for clever humans”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar