Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 28. juni 2012

Tid til en øl - Kvickly / Krenkerup Ale


28. Juni 2012

Så har der været ryk-ind af en masse glade ( og trætte ) studenter. Vi var næstsidst på ruten og de var to timer forsinket. Det er ikke let at komme videre når fløjten lyder, og det må også være en lidt underlig fornemmelse med alle de besøg. Jeg kan overhovedet ikke huske, hvordan det var. Min kone havde sammensat en slag ”gør det selv ”- sushi, hvor ingredienserne var til stede på tallerkenen. Der blev da spist noget af det, men de er jo ikke ligefrem rå-sultne her sidst på dagen. Vi havde jo været klar et stykke tid. Min kone var begyndt på maden ved 18-tiden


Da der jo gik et par timer ekstra nåede vi skam også fodboldkampen ( i hvert fald målene ) og vi spiste også aftenkaffekagen ( jordbærkage ). Og jeg nåede også at tage en aftenøl. Der er ikke noget der er så galt, at det ikke er godt for noget.

Her er ikke tale om ”golden”, ”amber” eller ”pale”, men slet og ret om en ”Ale”. Krenkerup har lavet en engelsk ale til Kvicklys ølvalg. Brygget af rene råvarer og absolut uden brug af E-numre, tilsætningsstoffer og enzymer. ”Brygget på vand, malt, humle, gær – og intet andet”.
Det er en gylden øl på 5,0% med mange bobler. Den er ikke helt klar, men fremtræder en anelse sløret. Skummet er kraftigt, men falder hurtigt sammen. Aromaen er lidt kunstig med citrus og noget der minder om hyldeblomst, men her refererer jeg lige til ovennævnte afsnit. Den er frisk og føles let i munden. Smagen er umiddelbart mere maltet end jeg havde forventet. Det afløses hurtigt af en lidt besk note, inden en markant bitterhed afslutter oplevelsen. Jeg vil nok kategorisere denne som en ESB.
Karakter 3+

2 kommentarer:

  1. Krenkerup er lige begyndt igen at producere Forårsbryg og amber ale... de har efter min mening lidt mere et byde poå end denne ale du har kastet dig ud i her.

    Og tak for en spændende blog.

    SvarSlet
  2. Ja, jeg har også før smagt bedre øl fra Krenkerup. Det er et udmærket bryggeri med et godt grundniveau

    SvarSlet