Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 30. juni 2012

Tid til en øl - Valeir Extra


30. Juni 2012 - Valeir Extra

Nu går prøverne på Skansen ind i sidste fase. Vi har premiere på torsdag på stykket: ”Min søn Pinocchio”. Det er historien om Pinocchio, men fortalt fra legetøjsmageren Gepettos synspunkt. Det er første gang musicalen opføres i Skandinavien og det er folkene bag Skansespillet, der har stået for oversættelsen. Vi glæder os. I dag var der for første gang prøve i kostumer, og i morgen kommer lydmanden med microports. Efter prøven var det tid at male kulisser, for man ved jo aldrig hvornår det bliver regnvejr. Vi mangler stadig meget, men fra mandag kan jeg arbejde med det hele dagen, så vi når det nok ( hvis ikke det regner ).

Hjemme igen – træt og mødig trængte jeg til en øl.

I 1818 blev bryggeriet Valere Latte grundlagt. Det blev i 1898 solgt til Rene Contreras. I 1922 overtog hans nevø, Marcel det. Hans søn  - Villy Contreras gik på pension og hans datter kunne ikke forstille sig at føre driften videre. Heldigvis overtog hendes mand Frederik de Vries det, og startede en modernisering med de øl bryggeriet nu er kendt for bla. ”Valeir Extra” fra 2008. Allerede  i 2004 bryggede man en ”Valeir Blond” på 6,5% i traditionel stil med sterling humle, men ”Valeir Extra” er yderligere tilført Amarillo-humle og stilen er en ”belgisk blond IPA”.

Etiketten viser et klostervindue med en ridder og årstallet 1453. Det er ”Valeir”-serien der er baseret på en lokal legende om ridderen Valeir, der kæmpede i slaget om Gavere i 1453. Og bryggeriet er netop placeret i byen Gavere.

Det er en gylden øl. Den var klar ved første ophældning, men er eftergæret på flasken og der kan komme en del uklarheder. Men fordi den netop var klar, så jeg en af de mest specielle bobleforekomster jeg har oplevet.

Det var, som var der kommet en geyser ned i glasset. Fontæner af bobler skød op med hurtige uregelmæssige udbrud ( sikkert på grund af tulipanglasset ). Det var enormt fascinerende. Duft af druer og bær og måske lidt nyslået græs. Frisk og prikkende i munden. I smagen fornemmer man stadig lyse frugter, men nu træder humlenoterne mere frem med skarpere indtryk at citrus. Der er en markant bitterhed i eftersmagen. Nu synes jeg nok ikke, det er nødvendigt med ekstra humle i belgiske blonds, men så kan jeg jo bare holde mig til originalen. ”Valeir Extra” er i hvert fald et glimrende bud på stilarten.
Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar