Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 15. juni 2012

Tid til en øl - Kvickly / Thisted Weisse Dunkel



15. Juni 2012

Når man støder på en ny øl danner man sig hurtigt et billede af, hvad man skal smage ud fra navnet og etiketten. Pilsner, stout, triple giver alle en ide om, hvilken type der er tale om, og hvad man kan forvente sig af smagsnuancer. Men sådan behøver det jo ikke at være. Man kan godt blive snydt og det føler jeg lidt, jeg er blevet med Thisted Bryghus’ bidrag til Kvicklys ølvalg.

Først ser man betegnelse ”Dunkel”, og det giver jo anledning til at tro, at der er tale om en mørk, undergæret  øl i bayersk stil, men kigger man godt efter står der ovenover ”Bryggerens Weisse”. Der er altså tale om en overgæret, mørk hvedeøl.

Her tænker jeg naturligvis straks på de øl i denne stil jeg tidligere har smagt – især Erdingers og Maisels udgaver. Let ristet smag med typiske krydrede hvedegærsnoter som nellike og banan. Jeg forestiller mig også en alkoholprocent omkring 5,0% .

Men ret skal være ret – ”dunkel” betyder bare mørk og det er denne øl i høj grad. Ikke brunlig, som forventet men kulsort og på 7,0%. Allerede her bevæger den sig udenfor typen. kraftig skum udvikling med en temmelig mørk, brun farve.

Den er brygget med hvede- og bygmalt, lakrids, humle og et par E-numre.Aromaen er præget af ristet malt, ristet kaffe, lidt chokosødme og lakrids. Alt i alt tænker man umiddelbart porter/stout – nærmest som Limfjordsporter på anden flaske. Der er ikke antydningen af hvedegær – heller ikke i smagen, men det er jo også populært for tiden at lave hvedeøl med almindeligt gær. Bitterheden  fra humlen er tydelig, men ikke fremtrædende. Til gengæld er der den bitre smag af ristede kaffebønner.

”Bryggerens ”Weisse Dunkel” minder om mange af de andre porter/stouts, der er kommet fra Thisted de seneste år. Jeg synes, ingen af dem når op til Limfjordsporteren”, men de er udmærkede i stilen. Denne her falder til gengæld helt udenfor den stil den reklamerer med – sikkert med vilje, men jeg må indrømme, at jeg blev lidt skuffet, fordi jeg havde forventet noget andet. Og synes måske også at ”dunkel weisse” stilen ikke er så vel repræsenteret i danske supermarkeder.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar