Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 2. juni 2012

Tid til en øl - Thisted Forår


2. Juni 2012

Kalenderen siger sommer, vejret siger nærmest vinter og jeg har fundet en forårs-ale frem, så nu er næsten alle årstider repræsenteret.

Thisted bryghus laver mange forskellige øl, og mange er allerede anmeldt her på bloggen. Jeg fik deres ”Forår” i fødselsdagsgave i april, men er først nu kommer til at åbne den. Vi skulle prøve at grille fisk i dag – hornfisk, og det har vi ikke prøvet så tit. I det hele taget er det lang tid siden vi har smagt hornfisk. Jeg kunne godt lide det, men det var vi ikke helt enige om, og det er under alle omstændigheder noget værre pilleri med alle de ben. De er godt nok blå-grønne, så de er til at se, men man bliver temmelig fedtet på fingrene.

Men i hvert tænkte jeg, at denne forårsøl kunne passe godt dertil.

Etiketten er holdt i en naivistisk stil, der giver en god forårsfornemmelse. ”Brygget i glædesrus”, står der.

Det er en smuk gylden ale på 6,8%. Den er klar og der er mange bobler. Der er tilsat kuldioxid. Derudover er der tilsat E300 ( ascorbinsyre ) og E223 ( sodium sulfit ). Ingen af delene burde være nødvendige i øl. Endelig er der brugt drueekstrakt, og det er med til at give den sødlige, frugtige aroma, der virker vældig indbydende. Det er en umiddelbar frisk fornemmelsen, men sødmen i smagen nedsætter dette friske indtryk. Det minder om druesukker. Der er stadig en smag af lyse, søde frugter - lidt som en sød hvidvinsbowle, som skal bruges til de mange studenterbesøg i hestevogn. Der er ikke meget bitterhed at spore.

Karakter 3+

Det er ikke en tørstslukker, som kan bruges i sommervarmen, men som en aftenøl på terrassen fungerer den glimrende. Her skader den sødlige profil ikke.

Apropos studenter – da min ældste datters klasse kom på besøg på deres rundtur, havde jeg købt 24 forskellige Royaløl ( 4 slags ), så der var lidt, hvis de unge mennesker skulle være tørstige. Hvor mange drak de ? – 2½ øl, så jeg sad tilbage med temmelig mange Royal ( se anmeldelse 4. august 08 ). Nu må vi se, når den yngste skal på tur rundt til sommer. Nogle få øl skal vi da have købt ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar