Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 6. august 2013

Tid til en øl - Bosch Braunbier (nach alter art )


6. August 2013

Navnet Bosch leder tanken hen på værktøj og hårde hvidevarer, men når vi befinder os i ølverdenen er der tale om en gammel bryggerslægt fra byen Bad Laasphe. Da vi kørte til Moselfloden, forlod vi motorvejen efter Hannover for at se noget af det tyske landskab og vi kørte bla. til Bad Berleburg,

hvor prinsesse Bendicte bor. Jeg er ikke helt hjemme i titler osv, men mener at hendes mand er prins af Sayn-Wittgenstein-Berleburg, og det er netop fra denne kant aftenens øl stammer.

Det var grev Georg af Sayn-Wittgenstein, der i 1438 gav byen Laasphe bryggerprivilegier. I 1705 finder vi den første navngivne brygger i byen – bageren Johan Friedrich Schuppert. Georg Eberhardt Bosch kom som ung mand til byen i 1825 og lærte her håndværket, hvorefter han giftede sig med brygger Schupperts  ( ikke Johan Friedrich, men en senere ) kønne datter og senere overtog bryggeriet. I 1857 byggede man en nyt og meget større bryggeri på den modsatte bred af floden.

I Bad Berleburg stødte vi på et Getränkemarkt, hvor vi  ( jeg ) gik på rov i de specialiteter jeg ikke kendte, og blandt dem var ”Bosch Braunbier” med undertitlen ”Nach alter art”. Det er en undergæret dunkelbier, men muligvis fra en kant hvor denne betegnelse ikke bruges. Den er på 5,0% og brygget med bla ristet malt og Hallertau humle. Lagret i fem uger i kolde kældre.

Øllet er mørkere end på billedet ( første forsøg med min nye telefon ),Den er ravfarvet, klar med mange bittesmå, langsomme bobler. Den dufter meget maltet – som hvidtøl med noter at øllebrød.

Den har en god fylde med en lidt finurlig brusende fremtoning. Sødlig maltet med karamel og frugtnoter – og enkelte strejf af klor ( ? ). Udmærket øl især sammen med maden.

Karakter 3+

”Die Guten verdienen das bessere!”


1 kommentar:

  1. Hej Steenøl,

    Fin ØL-BLOG der!

    Har lige været et smut i nordtyskland og har fået smag efter mere god øl...
    Da jeg kommer hjem læser jeg følgende vi Facebook http://goo.gl/4YdEeo skræmmende vil jeg mene...
    Er du bekendt med om der sælges øl ('god øl'...) i danmark uden humle???

    Best'
    John

    SvarSlet