Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 15. august 2013

Tid til en øl - Wychwood Hobgoblin


15. August 2013

I dag har jeg fortsat min oprydning i gamle øl-ting, der bare stod og samlede støv. Jeg har i mit redskabsskur flere hylder med ølflasker i mange lag, som jeg aldrig kigger på, og jeg skal passe på at samlermanien ikke tager overhånd. Da jeg alligevel skulle rydde op i skuret røg flaskerne også. Der har ikke været nogen speciel baggrund for valget af gemte flasker. Det har mest været sjældne øl eller øl jeg har taget med fra udlandet. Og jeg har jo taget billeder af alle de øl jeg har drukket – i hvert fald siden jeg startede bloggen – så jeg har kun gemt nogle få specielle.

 
Men jeg tog lige nogle billeder af forskellige flasketyper, for at kunne dokumentere den store variation der er. Jeg er en af dem der ikke foretrækker øl på dåse, simpelthen fordi jeg nyder den store mangfoldighed der er med form og farve på de mange flasker. Her er billeder af de forskellige ”små flasker” jeg fandt.
 

For pantpengene kunne jeg købe nogle nye øl ( der var mange øl, der ikke gav pant, da de er købr i udlandet ) bla ”Hobgoblin” som jeg kan se jeg ikke før har omtalt.

Wychwood Brewery ligger i Oxfordshire – i byen Witney. Byen er kendt for sine tre B’er – bread, blankets and beer. Der har været brygget øl i byen i århundreder. Det første nævneværdige bryggeri i byen stammer fra 1841, hvor John William Clinch åbnede et bryggeri tæt ved det sted hvor Wychwood Brewery ligger i dag. Han ejede samtidig 14 pubber i byen, så der er blevet drukket tæt i den lille by. Clinch Brewery vandt mange priser men måtte lukke i 1961.

I 1983 købte Paddy Glenny bryggeriet og døbte det ”Eagle Brewery” ( senere ”Glenny Brewery” ) To år senere stødte Chris Moss til og i 1990 fik bryggeriet navnet ”Wychwood Brewery”. Wychwood er den gamle urskov, der ligger tæt op at Witney. Skoven blev først omtalt i The Domesday Book fra 1086 og der knytter sig mange historier om mystiske ( og mytiske ) væsener fra skoven. Flere af Wychwoods øl er opkaldt efter disse fortællinger.

En” Hobgoblin” er en større udgave af en ”Goblin”. De kan vel nærmest oversættes som nisser, og ligesom disse kan Hobgoblins godt blive ondskabfulde og drillesyge, selvom de af natur er hjælpsomme og venlige. Kønne er de ikke.

I 1988 blev bryggeriet bedt om at brygge en bryllupsøl til et celebert bryllup og dertil lavede Chris Moss denne nu legendariske øl. I 1996 kom den første gang på flaske, og den tiltrak sig hurtigt opmærksomhed -  især pga af etiketten, hvis fantasy-udtryk appellerede til ungdommen.

 
Det er en mørk, rødlig ale på 5,2%. Duften er sødlig med flødekaramel. kiks og en frisk note af frugt/bær. Umiddelbar let i munden, men efterhånden liver den op og afslutter prikkende. Smagen er sødlig med karamel, nødder og maltbolcher. Der er en svag bitterhed i eftersmagen, men ellers er det ikke humlen ( Fuggles & Styrian ) der bærer igennem. ( den hedder jo heller ikke HOPgoblin )

Det er en glimrende engelsk ale.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar