Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 30. august 2013

Tid til en øl - Braunstein Økologisk Stout


30. August 2013

Så nåede jeg øl nr. 1800. Det blev en ”Braunstein Økologisk Stout” – brygget til Kvicklys Ølfestivalg. Og det var såmænd så ringe endda.

Braunstein brygger udelukkende økologisk øl. Det er der jo også andre bryggerier der gør og det er en udmærket trend. Ikke at jeg nødvendigvis synes det smager bedre, men hele ideen er god. Jeg har tidligere anmeldt ”Økologisk Pale Ale” og ”Økologisk Påske”.

Etiketten er yderst enkel og sparsommelig med oplysninger. Vi ser nogle stiliserede bygstrå, og disse er også indgraveret i flasken. Vi får også oplyst at alkoholprocenten er 4,8%. Der er endnu ikke oplysninger om den på hjemmesiden.

Det er en sort øl med fint, beige skum. En behagelig duft af sødlig ristet malt. Den er let at drikke, men uden at være tynd, og den har en let brusende afslutning. Smagen er afdæmpet – sødlig i starten og med en mere tør afslutning. Det er mest ristet malt der gør sig gældende. En glimrende stout, der dog ikke gør så meget væsen af sig. Men fint balanceret og behagelig at drikke

Karakter 3+

Det var halvdelen af øllene til Kvicklys afstemning, og jeg når jo nok ikke resten inden i morgen. I næste uden tager jeg de fem næste og så må vi se om jeg også når frem til samme resultat. Jeg tænker lidt, at vinderen må være en øl, der tilfører noget nyt til markedet. Af de fem første skiller ”Ginger Brew” sig mest ud, men den er til gengæld måske for speciel. Umiddelbart er ”Økologisk Stout” foreløbig mit bud på en vinder.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar