Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 19. august 2013

Tid til en øl - Bryggerigaarden Kælderbryg


19. August 2013

Forleden blev min mor 89 år og det blev fejret på Papegøjehaven i Aalborg hvor de har en spændende lørdagsbuffet. Det er blevet en tradition, hvilket man sikkert kan se ved at gå tilbage til tidligere års ølbeskrivelser. Ikke at der er nogle beskrivelser af øloplevelser i restauranten, hvor deres opfattelse af specialøl er ”Carl’s Special” ( det ligger jo i navnet ). Det er andre øl, der har påkaldt sig opmærksomhed, når jeg kom hjem. I lørdag blev det til en ”St. Andrews Ale” fra skotske Belhaven. Hertil aften åbnede jeg en ”Salvator” og så forstår man jo ikke, hvorfor man altid skal eksperimentere med så mange andre øl. Det er simpelthen altid en god øl.

men søndag ville jeg smage en ”Kælderbryg” fra Bryggerigaarden. Den gamle betegnelse ”Kellerbier” dækker ikke over en fastlagt øltype, men derimod en speciel lagermetode. Øllet ligger på åbne fade og lukkes først til slut med en zwickl. Øllet er ufiltreret og fremstår sløret.

Bryggeriegaardens ”Kælderbryg” beskrives som ravfarvet – og godt nok har jeg også set rav, der har denne bleggule farve, men det er ikke det begreb jeg normalt vil bruge. – Men tisgul lyder jo ikke så flaterende.

Med sin bleggule farve minder ”Kælderbryg” mest om en witbier. Den er sløret med hvidt skum. Det skal nok forstille af være en pilsner, der ligger til grund for denne øl. Der er en duft af korn og halm med blomsternoter, der igen lægger sig efter witbier. God karbonering. Smag er svag med antydning af blomst og en let humle i eftersmagen. ”En uklar affære” lyder undertitlen, og det er lidt uklart hvad denne øl er. Den vinder dog lidt sammen med maden – den er let at drikke, men sætter sig ikke varige spor.

Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar