Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 27. august 2013

Tid til en øl - Kvickly / Pladderballe Szlatmok


27. August 2013

Efter en sen danselektion er det godt med en frisk øl og jeg havde gemt en blonde fra Pladderballe Bryghus til det formål. ”Szlatmok” er en del af Kvickly’s ølfestivalg. Der hersker ( ligesom Svanekes ”sort Pilsner ) lidt usikkerhed  om typen. Bryggeriet kalder den selv en ”bitter blonde” ( og de må jo vide hvad de taler om ) mens Ratebeer kategoriserer den som ”hefeweizen”. Der er brugt hvedemalt i øllet, men om forholdet er nok til at man kan tale om en weissbier ved jeg ikke.

Det er en gul, grumset øl med hvidt skum. Man mødes af en hvedeølaroma med lys frugt og tyggegummi. Den føles meget blød og venlig i munden. Den har en sødlig, frugtig smag i begyndelsen. Dette minder om en blonde, men så kommer en lidt spids bitterhed frem. Jeg er aldrig rigtig faldet for bitterhed i blonde  - eller i weissbier for den sags skyld - og her har den lidt karakter af malurt. Man skal ikke tage bundfaldet med, medmindre man godt kan lide en snerpende bitterhed.

Alkoholprocent 4,8%.  I det hele taget er alle øllene i Kvicklys valg under 6,0%, hvilket jo er et fint signal at udsende. Og det giver også bedre konkurrencevilkår.

Karakter 3+

Mit kendskab til Monrad og Rislunds univers er ikke stort nok til at vide hvad ”Szlatmok” betyder, og jeg kan ikke finde noget på nettet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar