Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 7. august 2013

Tid til en øl - Rochefort 8


7. August 2013

Jeg har i nogen tid samlet ølkapsler fra mange af de øl jeg har drukket. I hvert fald hvis der var et motiv eller navn på kapslen. Men det er ret beset fjollet, da jeg bare har kapslerne i nogle kasser og aldrig ser på dem. Så nu har jeg besluttet at fotografere dem – efter bryggeri eller type eller hvad der nu kan skabe en sammenhæng og så smide dem ud. Og mens jeg var i gang med dette, opdagede jeg at jeg ikke har gemt en kapsel fra ”Rochefort 8” selvom jeg har smagt den før. Jeg havde tre kapsler fra 6’eren og seks fra 10’eren. Jeg synes nok 10 og 8 ligner hinanden noget, og vælger så den første da det er min favoritøl.

Men heldigvis havde jeg fået alle tre øl til min fødselsdag, så ”Rochefort 8” stod i skabet, Så var der jo ikke andet at gøre end at smage den igen. Og så opdagede jeg, at jeg heller ikke har anmeldt den her på bloggen.

”Rochefort 8” er en belgisk strong ale af den type der også kan benævnes quadruple. Den er på 9,2%, så det er egentlig en styrke andre bryggerier har deres stærkeste øl på. Det er en mørk, kobberfarvet/mahogny  øl med svagt lyst skum, der knitrer lystigt. Meget inciterende duft med blomme i madeira, rosin og krydderi. Den er forbavsende let i munden, men smagen fylder godt og sender alle smagsløgene på overarbejde. Den er kompleks med mørk frugt og krydrede noter. Der er ikke tale om et skift ved eftersmagen – det er bare smagen der holder utroligt længe. Og giver lyst til en øl mere. Dette er en øl man nyder i lang tid. Nogle foretrækker denne nr. 8, fordi de synes at nr. 10 er for tung og dominerende, men det genere ikke mig.

Karakter 5+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar