Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 1. september 2013

Tid til en øl - Jacobsen Weissbier


1. September 2013

I dag har vi vandret en lang tur i regnvejr ved Poulstrup sø. 7893 skridt for at være nøjagtig. Det er et nyt mål at få gået en god tur i weekenden og nu er det da lykkedes 2 gange.

I går fejrede vi min datter 24 års fødselsdag. Uden hende , for hun er i Skotland på studieophold. Men vi havde da nogle gæster og delte bla. en ”Weissbier” fra Jacobsen. Det er lang tid siden, jeg har anmeldt Jacobsen øl, for de fleste nye udgaver kommer ikke udenfor København, og det er jo ærgerligt.

Men her i foråret kom en weissbier efter tysk model på markedet. Den er humlet med Hallertau og lægger sig fint i stilen.

Ufiltreret, orangegylden øl med kraftigt hvidt skum. Tydelig duft af banan og pære – typiske gærnoter. På samme vis med smagen. Det er en glimrende dansk bud på en tysk hvedeøl og derfor en smule unødvendig, for vi kan ligeså godt drikke original fra Weihenstephaner eller Paulaner.

Karakter 3+

Jeg ville så meget foretrække, at man sendte den gamle ”Hvede Spring Bock” på markedet igen. Det var en hvedeøl, der skilte sig ud fra mængden med sine noter af dild og lakrids. Desuden var den brygget udelukkende på hvedemalt – med italienske risskaller som filtreringsmateriale. Jeg skrev om den 10. september 2008. Måske den bedste hvedeøl jeg har smagt. Det var en limited edition, så det er desværre slut. Nu handler det mere op fadlagring og mængden af humle.

 
I næste uge fortsætter jeg med Kvicklys ølvalg, selvom det er slut.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar