Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 17. september 2013

Tid til en øl - Beer Train / Dulle Griet


17. September 2013

Turen til Aalbæk og ”Det Bette Ølhus” gik fint. Der var mange gæster i cafeen, så vi satte os udenfor. Vejret var jo fint, selv her midt i september. Vi bestilte en ølsmagning med de 8 belgiske øl der var på hanerne, og de blev naturligvis præsenteret i to grupper, for ikke at stå og blive dovne. 

 
Første del bestod af Strandgaber – Dulle Griet – St. Feuillien Blond og Chimay Rouge. De to første er fra bryggeriet Schelde.
”Strandgaber” er en lille musling, der lever i Scheldefloden, og øllet er beregnet til at nyde til skaldyr. Jeg skrev om den i august 2011, da jeg første gang besøgte Ølhuset. Dengang var jeg ikke så begejstret, men jeg kunne bedre affinde mig med det syrlige præg denne gang.
 
”Dulle Griet” er betegnelsen på en middelalderlig kæmpekanon fra Gent – og en figur fra flamsk folklore. ”Dulle Griet” betyder noget i retning af ”skøre Grete” og hun er portrætteret på Breughels maleri af samme navn. Hun var en bondekvinde, der ledte en hel hær af kvinder, der ville plyndre Helvedes forgård.
 

På den sjove etiket ser vi de 2 vildmænd fra Bergen ob Zooms våbenskjold. De optræder altid på Scheldes etiketter.  Her bærer de rundt på den store kanon, mens Dulle Griet rigtig gør sig til.


Det er en mørk øl på 6,5%. Den har et svagt rødligt skær. Skummet er cafe lattefarvet – en anelse lysebrunt. Man aner noter af mærk frugt – især rosin i aromaen. Den føles let i munden og har en sjov syrlig smag, der ikke er ubehagelig, men noget overraskende i forhold til mine forventninger ved udseendet.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar