Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 4. september 2013

Tid til en øl - Kvickly / Krenkerup Lagerøl


4. September 2013

Ved indgangen til 2012 lukkede den blogside ned, hvor jeg havde min ølblog, og derfor forsvandt en stor del af de indlæg jeg havde lavet. Jeg har siden arbejdet ( ikke særlig ihærdigt ) på at gendanne dem her på blogspot, og nu har jeg endelig fået alle tidligere indlæg på plads. Fordelen her på blogspot er at man kan søge på forskellige ord og lettere kan komme til den rigtige øltype eller bryggeri.

Og nyeste indlæg er om Krenkerups ”Lagerøl” på 5,0%. Begrebet lagerøl kan dække over flere øltyper, men betegner jo en undergæret øl. Det kan være en pilsner og det er der måske ikke det store behov for i Kvicklys sortiment. En wienerøl var nok bedre, men skal konkurrere med Samuel Adams Boston Lager, som jeg regner for en af de allerbedste, så det er jo også lidt unødvendigt. Men Krenkerup har lov at give deres bud og jeg kan jo alligevel ikke stemme.

”Lagerøl” er en klar , mørk gylden øl med blødt, hvidt skum og mange bobler. Duft af halm og lidt sødlig malt, måske en anelse humle. Derfor kom det som lidt af en overraskelse da smagen i den grad var domineret af røg. Jeg kunne naturligvis have læst etiketten først – så havde jeg nok bemærket brugen af røgmalt – men det har jeg ikke for vane at gøre. Jeg vil gerne selv danne mig et indtryk af øllet først. Måske var det overraskelsen, men jeg skulle lige bruge lidt tid til at vænne mig til smagen. Røgmalten giver en lidt sur smag, men efterhåndenfaldt smagindtrykket på plads og især sammen med maden ( nogle rester med hamburgerryg på pande ) fungerede øllet godt. Den er måske ikke slet så ren i smagen som ”Rauch”, men alt i alt er det et udmærket bud på min vinder af ølvalget. Og så er vi jo ikke forvænt med rauchbier i danske butikker. ( Jeg ved faktisk ikke om Krenkerup ”Rauchbier” er i Kvickly )

Karakter 3+ ( sammen med mad 4 )


Ingen kommentarer:

Send en kommentar