Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 7. juni 2009

Tid til en øl - De Dolles brouwers Arabier

7. Juni 2009
Øl nr. 300 på bloggen – ”Arabier” fra De Dolles Brouwers i Belgien.
I går malede jeg kulisser det meste af dagen, og vi er stadig ikke færdige, så der bliver vist lige en formiddag i næste uge med maling. Der skal males skyggevirkning på det miderste tårn, der når op i en højde på 6,8m, og da de begynder at bygge i næste weekend er det med at blive færdig, hvis ikke jeg skal stå på en meget høj stige.
Vi fik gæster til aften, hvor vi skulle have grillspyd. Dertil havde jeg købte ”Zwick’l” fra Bayreuth og gæsterne havde en ”Leffe Bruin” med, som også passede fortræffelig til maden. Vi lagde dog ud med føromtalte ”Arabier” på 8,0% som aperitif.
Jeg har tidligere skrevet om bryggeriet der også brygger, ”Stille Nacht ( juleøl ) og Boskeun ( påskeøl )
”Arabier” er en lys, ufiltreret øl med en hel del bundfald. Der er et orange skær over farven og skummet er meget kraftigt. Man fornemmer da også en kraftig kulsyreudvikling i starten, men den aftager hurtigt. Duften er præget at orange og denne note går igen i smagen. Der er brugt Nugget humle, der er en af de bitreste typer. Den bruges også i ”Stille Nacht” hvor den balancerer fylden og sødme på fortræffelig vis. Her dominerer den lidt for meget, for denne øl har ikke så meget sødme at byde på, og her er yderligere benyttet tørhumling for at øge smagsindtrykket. Men det giver et frisk pust. En humlet triple.
Etiketten viser en glad Ara-papegøje, der holder en øl i hånden/vingen. Flaskehalsen er prydet af en gul butterfly – det giver sammen med papegøjen et uhøjtideligt indtryk.
Karakter 4  ( selvom jeg denne gang synes at bitterheden var for voldsom )
I dag har vi været til guldbryllup i Brædstrup. Mine forældre var med og de brugte henholdsvis kørestol og rollator. Og på Pejsegården er der ikke tænkt på handicapservice. Så de måtte ud gennem køkkenet og køre op i en køkkenelevator for at komme til festlokalet. Det er under al kritik.
Men festen var vellykket, maden god og alle var glade. Jeg fik snakket – kortvarigt – med mine fætre, men nåede ikke at få talt med mine kusiner, så måske er tiden inde for et fætter/kusine arrangement i denne del af familien også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar