Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 9. juni 2009

Tid til en øl - Fuller's Inda Pale Ale

9. Juni 2009
Så fik haven endelig noget regn. Det trængte den også til. Jeg har haft prøve med et par elever til aften, for vi skal spille i Tivoli Karolinelund på lørdag. Det gik fint, så nu er vi vist klar.
Aftenens øl er fra Fuller’s, der altid har hørt til mine engelske favoritter. En af de første engelske ales, jeg smagte, var ”London Pride”, og jeg synes stadig, det er en meget flot balanceret bitter. Fuller’s har også haft en mere humlet øl på programmet, nemlig ESB ( Extra Speciel Bitter ), men nu har de lanceret en IPA eller med det fulde navn – ”India Pale Ale”.
Disse IPA var jo skabt til den lange rejse til Indien og var meget humlede, fordi humle virker konserverende. Dengang var IBU ( bitterhedsniveau ) på over 100, men nu er den mere moderat ( undtaget i mange amerikanske udgaver, der lægger sig langt over 100 IBU ). Fuller oplyser ikke noget om IBU på hverken etiket eller hjemmeside, men mit gæt vil ligge på 60-70. ( det er ikke noget, jeg er særlig god til at gætte ).
Det er en flot gylden ale på 5,3%. Den er lagret på flasken, og så vidt jeg har forstået, er den beregnet til eksport og ikke til de engelske pubs. Skummet er hvidt og kraftigt, men aftager temmelig hurtigt. Duften er frisk og der er noter at lemon. Der er mange bobler  - i hvert fald i starten – og det giver en livlig, frisk øl. Smagen har lidt sødme i starten, men humlen overtager med lemon og lidt mynte ( tror jeg ). I eftersmagen dominerer bitterheden, der stammer fra Goldings humle.
Karakter 4
Det er ikke en øl, jeg har set i de supermarkeder, der sædvanligvis sælger Fuller’s. Man skal i specialbutikker. Jeg fandt den i Ølkonsortiet i Aalborg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar