Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 4. juni 2009

Tid til en øl - Harboe Guldøl

4. Juni 2009
I går kom min mor hjem fra sygehuset med rollator og 4 gange hjemmehjælp om dagen. Hun ville gerne have, at jeg sov der den første nat, så efter årets sidste danselektion tog jeg derud. Hun havde været lidt træt og var selv gået i seng, og hun kan også selv stå op igen, så da hjemmehjælpen ankom senere, var der ikke meget han kunne gøre – andet end at sige godnat. Her til morgen kom der så en anden hjælper, men mor klarede det meste selv.
Jeg fik lidt rugbrød med leverpostej og hamburgerryg, da jeg kom i går, og tog en øl fra skabet – en ”Guldøl” fra Harboe, som jeg ikke har smagt før.
Harboe har lige haft 125 års jubilæum. Den 2. august 1883 solgte de deres første øl.
Deres ”Guldøl” er på 5,7%. Flasken er med guldtryk og en ekstra halsmanchet for at angive eksklusivitet. Øllet er klart, gyldent og skumudviklingen er svag ( i hvert fald i min mors glas ). Der er ikke meget aroma, men dog en anelse citrus fornemmes. Der er tilsat ekstra kulsyre, hvilket giver en meget livlig drik. Jeg synes, det bliver lidt for meget, da det går ud over balancen, men på den anden side virker den frisk på en varm sommerdag. Der fornemmes først lidt sødme, som afløses af en pæn bitterhed. Eftersmagen er ikke så lang, men bitterheden bliver dog hængende og det samme gør den prikkende fornemmelse.
Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar