Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 14. juni 2009

Tid til en øl - Fur Barley Wine

14. Juni 2009
Indenfor de sidste 2 år har jeg været kirkesangerafløser i 1½ år fordelt på 2 perioder, men i dag var det så sidste søndag i denne omgang. Det er et fint arbejde at have. Samarbejdet omkring gudstjenesten med de andre medarbejdere er gået fint, og det er jo ikke vanskeligt, når man kan læse noder. Så selvom jeg glæder mig til at have søndagene fri, har det været en god tjans.
Her til aften fandt jeg en ”Barley wine” fra Fur Bryghus frem. Den købte jeg da ”A World of Beer” holdt ophørsudsalg. Da jeg i sommer skrev om vores besøg på Fur Bryghus, efterlyste jeg en Barley wine, og nu er den kommet. Barley Wine er oftest bryggeriets stærkeste øl, og denne er på 9,5%. Typen stammer fra England, hvor det under Napoleonskrigen var upatriotisk at drikke vin, og derfor begyndte man at brygge disse stærke, vinøse øl.
Det er en flot rød øl med et lyst, beige skumlag, der aftager hurtigt – sikkert pga procenten. Aromaen er præget af sødme og alkohol. Den fylder godt i munden og efterlader en prikkende, bedøvende fornemmelse i mundhulen. Smagen er lidt for sød – der er tilsat ekstra rørsukker, men det kan ikke skjule alkoholen, der giver en lidt sprittet afslutning. Der er smag af blomme og en lidt sur note, der kan minde om tobak. Det generede mig lidt i begyndelsen, men jeg har vænnet mig noget til det. Der er en fin afdampet bitterhed i eftersmagen, hvor også alkoholen kan mærkes.
Karakter 3+
Fur Bryghus pryder altid etiketten med fund fra molersaflejringerne på øen. Til denne øl har man valgt at afbillede et af de sjældneste fund på Fur – et 30 cm lang kranie fra en kæmpeskildpadde, der blev fundet i 1957.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar