Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 5. januar 2012

Tid til en øl - Meantime Yakima Red


I går blev det til en øl fra Meantime i London. Inden min ølinteresse begyndte, fik jeg engang en kurv med specialøl som betaling for noget undervisning. Jeg undrede mig lidt over at der kun var 5 øl ( jeg vidste på daværende tidspunkt ikke noget om de høje priser ), og selvom det var lidt spændende fangede det mig ikke rigtig. Så jeg kan godt forstå dem, der smager specialøl uden  at det siger dem noget særligt. Jeg kan kun huske en af øllene – ”Meantime Chocolate”, og det er mest pga, den fine flaske.
Med aftenens øl har de ændret flasketypen til en mere normal type. På etiketten ser vi humleranker, der dekorativt breder sig over flasken. Der står en masse oplysninger om type osv. - ”Yakima Red” – red ale - march 2011 - 4,0% samt underskrift. ”Beers of impeccable taste” og rundt i kanten står der:” MMMMMMMMMM…..”. Den smager åbenbart godt.
Meantime blev stiftet af Alistair Hook i 1999, men i starten bryggede de mest for andre. Det hedder Meantime fordi det ligger i Greenwich, hvor man jo netop udregner tiden fra. I 2010 flyttede det ganske vist til nye lokaliteter. Bryggeriet eksperimenterer en del både med engelske typer, men også med flere tyske.
”Yakima Red” er et amerikansk eksperiment. Den er lavet brygget med 5 forskellige humletyper fra Yakima dalen i staten Washington, der er USA’s humlecentrum. De nærmere detaljer oplyses ikke. Det er en del af deres 2011 Limited Edition, og den stammer fra marts/april. Men jeg kan desværre ikke få adgang til deres oplysninger om det på nettet – ”Access denied”
Det er en flot orange øl med masser af slør. Det hvide kraftige skum sætter sig fint på glassets sider. Man mærker tydeligt den amerikanske inspiration i den dejlige humlearoma. Den er kraftig – mere med eksotisk frugt end lemon. Det er ananas, mango og en anelse sød grape. Den har en meget let krop, men der er alligevel en lidt aggressiv, skarp fremtoning. Aromaen lover desværre mere end smagen kan holde til. Måske fordi en er så alkohol-let kommer den til at virke tynd i smagen. Man skal anstrenge sig for at finde de samme fine noter som i duften. Det bliver mest til en ren bitterhed, der til gengæld holder længe. Så er man til den rene bitterhed er den sikkert vældig god. Men det er ikke lige mig.
Karakter 3+ ( mest for den flotte aroma )


1 kommentar:

  1. Så længe øllet ikke ryger på gulvet, gør det intet at den ligger ned.

    SvarSlet