Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 13. januar 2012

Tid til en øl - Neuzeller Anti-aging Bier

13. Januar 2012
Måske er det lidt ufint, at jeg kun anmelder de meget specielle øl fra Neuzeller Klosterbräu i Neuzelle, Tyskland. De laver faktisk også helt almindelige tyske øl, der overholder Das Reinheitsgebot, men disse øl har jeg ikke set herhjemme. Her importerer vi de særlige eksperimenter. Jeg har tidligere skrevet om ”Kirsch Bier” og ”Original Badebier” som begge er tilsat noget der bryder renheden. Men det er i sundhedens tjeneste. Det er det også med aftenens øl  - ”Anti-aging Bier”
Flasken prydes af et spændende billede – ”Der erschaute Mensch” ( Det skuende menneske ). Det ligner lidt en af  rumvæsenerne fra Spielberg’s ”Nærkontakt af 3. grad”.  Für Körper, Geist und Seele”, står der også på etiketten, så det er sunde sager.
Neuzeller Klosterbräu stammer fra 1589. I 1817 blev det mere sekulært, og det brændte ned i 1892. 10 år senere blev der igen brygget øl, og siden har det fra 1948 været en del af DDR, så det har været igennem en del omvæltninger. Sidst var det årsag til ”Brandenburger Bierkrieg”, hvor landsregeringen i Brandenburg ikke ville godtage at ”Schwarzer Abt” ( og andre produkter ) var øl, da man ikke overholdt ”Das Reinheitsgebot”. Nu er det problem jo ude af verden. I 1992 tog man igen navnet ”Neuzeller Kosterbräu”.
”Anti-aging Bier” er en af de øl, der tidligere ville have det svært med den tyske lovgivning. Der er tilsat både Spirulina, Sole, og Flavonoider…...Og hvad er så det?  Spirulina er en alge, der indeholder cyaniobakterier. Det er et kosttilskud fra Latinamerika. Sole er salt fra bjergene i syd ( vi besøgte engang en mærkværdig konstruktion i Bad Reichenhall, hvor man kunne indånde disse ”Alpen-sole” ), og Flavoner er kemiske stoffer der findes i grønsager, nødder og vin. Det er ikke vitaminer, men kan forebygge visse kræftformer og ”har en modificerende effekt på biologiske reaktioner ( ældning ). Om vandet stammer fra Ungdommens Kilde ved jeg ikke, men det var da med nogen forsigtighed, jeg vovede at smage på øllet.
Ville jeg mærke nogen virkning? Ville jeg føle mig 10 år yngre?. Det håbede jeg sådan set ikke, for da viste jeg ikke noget om øl.
Det er en meget mørk øl med et cafe-latte farvet skum, der er kraftig og som føles blødt. Øllet har et brunligt skær i lyset, og man kan måske lige ane nogle dovne bobler. Maltet, rugbrødsagtig aroma, hvor man også mærker nogle mere skarpe citrusnoter, måske fra de tilsatte alger. Den føles meget let i munden med en smule prikken. Smagen er også præget af rugbrød, og disse lidt mere kunstige citrusnoter. Det er sikkert alt det sunde stof, der er tilsat. Om den virker efter hensigten, kan jeg ikke sige, men jeg har tidligere smagt øl, der bedre fik blodet til at rulle, og hvor jeg følte mig energisk og ungdommelig.
Karakter 3
For at sundhedsfanatikere ikke skal hælde altfor meget af denne drik i sig, bringer man en advarsel på hjemmesiden: ”Genießen Sie dieses Bier bitte wohldosiert, denn es enthält Alkohol. ( 4,8% )”. ( Nyd denne øl veldoseret, da den indeholder alkohol )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar