Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 31. januar 2012

Tid til en øl - Gulden Draak

31. Januar 2012
Her til aften var vi på konservatoriet og høre vores datter synge en arie af Pergolesi – ”Stizzoso, mio stizzoso”.  Og nej, hvor hun gjorde det godt. Fantastisk klang og et dramatisk udtryk – og jeg er selvfølgelig ikke påvirket af, at det er min datter. Men jeg er faktisk helt stolt, selvom jeg ikke har nogen andel i hendes sang.
Godt gået, min pige.
Det var nødvendigt at fejre det med en ligeså god oplevelse, da jeg kom hjem. En øl, der regnes blandt Belgiens allerbedste øl – ”Gulden Draak” fra Brouwerij van Steenberge. Bryggeriet ligger i Ertvelde lige nord for Gent.  Og navnet er taget fra figuren på toppen af kirketårnet i Gent – Den Gyldne Drage.
I 1111 forærede den norske Kong Sigurd en gylden dragefigur til byen Konstantinopel. Det var under det første korstog. I begyndelsen af 1200-tallet var Boudewijn d. 9  konge af Konstantinopel, men samtidig var han greve af Flandern, og han bragte ”Den Gyldne Drage” med hjem til sin hjemby – Biervliet – der ligger nord for Gent. ( ”Biervliet” betyder ”strøm af øl”, så det hænger altsammen sammen ). Borgerne i Brugge blev misundelige på den lille by og en nat angreb de Biervliet og erobrede ”Den Gyldne Drage”. Det kunne borgene i Gent ikke tilgive dem og i 1382 gik de i krig med Brugge, for at genvinde dragen, og siden har den siddet på toppen af tårnet i Gent.
”Gulden Draak” bliver nogle steder omtalt som en ”mørk triple ale”, hvilket er en specialitet i belgisk ølhistorie. Andre kalder den en ”strong dark ale” eller en ”belgian barley wine”. Og den er stærk – 10.5%.
Den har vundet et hav af priser – Haarlem 1995 ( best beer ) – Chicago 1996 ( sølv ) – American Tasting  Institute 1998 ( best beer in the world ). Det er en fabelagtig øl, vi har med at gøre.
Min gode kammerat Henrik præsenterede den i efteråret, hvor han havde fået den og et par glas i fødselsdagsgave, men det nærmeste jeg kan komme tulipan-glasset er mit Tripel Karmeliet-glas. Flasken har nok oprindelig været en keramikflaske, men nu er det en farvet glasflaske.
Det er en mørk øl med let offwhite skumkrone. Man kan lige ane en masse livlige bobler langs glassets kant. Aromaen er præget af sukker, alkohol og en kompleks blanding af krydderier. Den er fyldig og giver et indtryk af varme i munden. Smagen er præget af sukker og alkohol, og derudover er den yderst kompleks. Jeg får hele tiden nye indtryk – blomme, appelsin, krydderier og lakridspulver. Der er næsten ikke grænser for, hvad der findes her.
Karakter 5+
En helt igennem fremragende aften på alle planer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar