Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 5. august 2010

Tid til en øl - Bayern / Hofbräu Hell


5. August 2010

D. 23. juli lå skyerne tæt over de tyske alper, men op af dagen klarede det lidt op og vi besluttede at tage af sted for at se de mange berømte slotte, Ludwig II havde opført i Bayern. Vi tog først til Linderhof, der ligger i nærheden af Oberammergau.
Det var Ludwigs jagtslot. En lille bygning med et meget flot haveanlæg omkring. Man skulle – som alle andre steder i Bayern – betale for at parkere og derefter for at se slottet. Man køber en guided rundtur som starter ( f.eks ) præcis kl. 11.25 og først på det tidspunkt bliver man lukket ind i et lille afgrænset område. Derefter går der kun kort tid inden touren starter. Det fungerer utroligt godt, og vi kunne jo se, at vi havde tid til at se lidt af haveanlægget først.


Der er masser af vandfald og springvand overalt og flotte blomsterbede.

Ludwig d. II ruinerede Bayern med sine slotsbyggerier. Han levede fra 1845 -1886, men hans bygninger har et meget nostalgisk præg. Han var meget optaget af Solkongens hof i Frankrig ( 100 år tidligere ) og alle motiver i slottet er afbildninger af episoder fra dennes hof, portrætter af hoffet osv. Der er ingen billeder af Ludwig selv eller andre fra hans tid.

Stilen er rokokkoinspireret og meget overdådig. Og når jeg siger overdådig, mener jeg virkelig for meget. Der er rokokko-ornamentik overalt – alt er belagt med bladguld – alt blev oplyst at stearinlys – over 1000 forskellige vaser. I soveværelset er sengen omgæret af et lille rækværk, for Solkongen gav ofte audiens liggende i sin seng. Det gjorde Ludwig godt nok ikke, men alligevel skulle der være et rækværk. Bordet i spisesalen kunne sænkes ned i gulvet og dukke op fuldt dækket.

Man måtte ikke tage billeder, men man kunne dog købe postkort. Her er et par indtryk fra Audienssalen og Spisesalen



Da vi kom ud igen efter rundvisningen var det begyndt at småregne, men vi ville alligevel se den kunstige drypstenshule ( Venusgrotten – inspireret at Wagner’s Lohengrin ), som var opført i parken, og Den mauriske Kiosk. Pludselig begyndte det at styrtregne. Min kone og datter krøb i ly under en gesims og jeg måtte af sted til bilen efter paraplyer og frakker. Jeg blev drivvåd.

Vi satte os ind på en lille Bierstube på området og tørrede med lidt frokost og en øl.


Hofbräu er et af de andre Oktoberfest-bryggerier. Det var Wilhelm d, V af Bayern, der i 1589 besluttede at oprette et hofbryggeri, der kunne tage kampen op mod det gode øl fra Einbeck. Det lykkedes dog først, da man ansatte en brygmester fra Einbeck. Men Hofbraü er – som nævnt et af de bryggerier, der må sælge øl til Oktoberfesten - og det eneste bryggeri jeg ikke fik nogle flasker med hjem fra. De andre 5 er Löwenbräu, Augustiner, Paulaner, Hacker-Pshorr og Spaten. Det lykkedes at finde deres øl i butikkerne, men jeg mangler altså Hofbräu til min egen Oktoberfest.

Men jeg smagte en ”Hofbräu Hell” og det er en øl jeg tidligere har købt med hjem fra Harzen. ( 12 okt. 08 )

Det er en lys gylden øl på 5,1%. Sløve spredte bobler og et fint hvidt skum. Duften er frisk af lys malt og sødligt korn. Den føles frisk i munden ( jeg skulle nok hellere have haft en stærk, varmende dobbeltbock, men det kunne man ikke få ) og smagen er lidt aromatisk med en let/middel bitterhed til sidst. Udmærket håndværk, men ikke en øl der sætter sig dybe spor.

Karakter 3

Det blev ved at regne og vi besluttede at opgive resten af turen rundt. Det havde også taget væsentlig længere tid end beregnet. Og vi skulle være i området en dag mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar