Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 22. august 2010

Tid til en øl - DAB Pilsener

22. August 2010

Forleden var vi til aftensmad hos gode venner, hvor vi fik dejlig fisk og salater. Værten fandt et par øl frem, som jeg ikke tidligere har smagt – ”Semper Ardens Blonde” og ”Høstbryg” fra Randers Bryghus. Når man sidder i gode venners lag og snakker og griner, kan det være svært at koncentrere sig helt om øllets karakteristika, og det er heller ikke meningen. Men selvfølgelig bider man mærke i, hvad man drikker. Og ”Høstbryg” fra Randers vil jeg helt sikkert vende tilbage til, og beskrive mere indgående en anden gang. Jeg havde selv et par øl med også – det var en ny engelsk ale brygget på bygmalt, rugmalt, hvede og havre – ”Select Ale”. Den er økologisk og stammer fra 1990. Så vidt jeg lige kan huske var den fra Duchy, men den bliver brygget på Wychwood. Meget mere om det ved en senere lejlighed, hvor jeg smager den igen. Derudover havde jeg en ”Ultra Brune” fra Ecaussinnes med. Denne øl smagte jeg første gang på ølfestivalen i Århus, men nu kan den fås i Salling.

Ved grænsen købte jeg i sommers en øl fra Dortmund. Jeg har aldrig smagt en rigtig Dortmunder, men nok et par efterligninger af dansk guldølstype. Det har jeg så stadig ikke, for jeg var lidt for hurtig i butikken og så kun ”DAB” logoet, der betyder Dortmunder Aktien-Brauerei. Jeg har læst, at de brygger den originale Dortmunder, men den jeg fik fat i var altså en ”Pilsener”.

Groft sagt deles Tyskland op i 3 pilsnerområder. Den meget tørre og humlede udgave mod nord – den runde og maltede udgave mod syd ( der går under navnet ”Helles”, og ret beset ikke er en pilsner, men det er nærmest kun en teknisk detalje ) og så den midttyske pilsner.

Det var i det centrale Tyskland, man først tog pilsnertypen til sig og bryggede efter bømisk tradition, men med tysk humle i stedet for saaz. Jeg har tidligere skrevet om en del af dem ( da vi besøgte Harzen ) – Hasseröder, Kulmbacher og Bitburger.

”DAB Pilsener” lægger sig i tråd med dem, men er en smule mere bitter.  Det er en utrolig lys øl. Fuldstændig klar og der er små spredte bobler. Den har en fin duft af lys malt med lidt frugtagtige noter og lidt citrus. Den føles frisk, men dog venlig og behagelig. Eftersmagen er god og langsomt dukker en markant bitterhed op, der holder længe.

Karakter 3+

Øllet blev første gang brygget i 1937 til Verdensudstillingen i Paris.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar