Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 17. august 2010

Tid til en øl - Ettaler Kloster Dunkel

17. August 2010

Da vi i ferien var i Bayern, havde vi ( jeg ) ikke hjemmefra checket noget om Ettaler kloster, og det var spændende at opdage dets eksistens, da vi besøgte Oberammergau. Ettal er nabobyen og vi besøgte klosteret på vejen tilbage til hotellet ( se 3. aug 10 ). Klosteret laver deres egen likør og har også deres eget bryggeri. Jeg købte naturligvis nogle øl med hjem – bl.a ”Kloster Dunkel”. Klosteret stammer fra 1330, hvilket også står på etiketten, men bryggeriet er noget yngre – fra 1609.

Nu da jeg undersøgte fakta på internettet, ser jeg at klosteret også huser et bryggerimuseum, hvilket jeg ikke vidste og ikke så nogle henvisninger til. Men øv,øv - det kunne have været spændende. Men så er der noget til om 10 år, når vi skal overvære Passionsspillene i Oberammergau.

”Kloster Dunkel” er på 5,0%. Den er mørkebrun, klar og uden bobler. Skummet er i starten kraftigt og knitrer lystigt. Det bliver dog hurtigt mindre. Den har en behagelig maltet duft med toast og karamelnoter. Øllet føles blødt og venligt og den har en god, let ristet maltsmag med sødme og karamel. Eftersmagen er sød uden nogen tydelig bitterhed.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar