Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 30. august 2010

Tid til en øl - Beer Here Black Cat

30. August 2010

Christian Skovdal  - fra Ølfabrikken og Beer Here - er flyttet til Sydafrika og har åbnet et bryggeri dernede – Bierwerk. Ifølge det sidste nummer af Ølentusiasten vil øl herfra komme til Danmark i oktober, men derimod ikke blive solgt i Sydafrika. Der er simpelthen ikke gang i specialølsalget dernede.   

Men Beer Here lever stadig i bedste velgående, for Christian sender opskrifter hjem til Danmark, hvor hans øl bliver brygget på Søgaards Bryghus i Aalborg. Og sidste år indledte han en katteserie, hvor den første øl var ”Fat Cat” – en red ale på 4,7%.  Alle 10 øl i serien bliver på 4,7% og de bliver alle humlet med den New Zealandske Nelson Sauvin humle. Men derudover bliver det forskellige typer.

Den anden øl i serien hedder ”Black Cat” og er en India Black Ale – altså en mørk brown ale med masser af humle. Det er en kategori, der vist ikke helt er blevet godkendt endnu, men alligevel er der kommet flere indenfor typen. Vistnok mest fra Beer Here. På mit billede ser den ikke særlig sort ud, men solen dukkede lige frem og gav den et lidt falsk rødt skær. Men der er altså ikke tale om en kulsort portertype.

Den er faktisk mørk med et caffe-latte farvet skumlag, der virker meget blødt. Duften fra humlen er kraftig. Nelson Sauvin humlen virker meget aromatisk med nogle sødlige citrusnoter – rød grape, og druesaft. Navnet har den fået fordi den minder om den New Zealandske drue Sauvignon Blanc.

Øllet har en sommeragtig lethed over sig, men den markante bitterhed giver alligevel en lidt aggressiv øl. Jeg kunne godt lide aromaen fra humlen, men smagen overraskede mig lidt. Jeg syntes den virkede underlig parfumeret. Det hjalp i den grad på det, da jeg drak den til aftensmaden. Her gav humlen et fint modspil til kyllingelasagnen. Eftersmagen er naturligvis præget af bitterheden, der bliver hængende længe.

Karakter 4

Jeg fik desværre aldrig smagt Fat Cat, selvom jeg gav den i gave til en ven. Hvis jeg får fat i den skriver jeg nok lidt om den også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar