Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 24. august 2010

Tid til en øl - Dark Horse Plead The 5th

24. August 2010

Her er en glad mand – for jeg har lige smagt en af de bedste øl, jeg har fået i lang tid. På denne gråkolde og regnfulde dag ville jeg have noget varmende, da jeg kom hjem. Aftensmaden var stegt flæsk med persillesovs og jeg fandt en kraftig mørk stout i ølskabet.

Dark Horse Brewing Company er et nyt bekendskab for mig. Bryggeriet er ikke nævnt i mine ølbøger fra forskellige lande og det er ikke lykkedes mig at finde ud af, hvornår det blev grundlagt. Deres hjemmeside stammer fra 1999, så ca. deromkring

Bryggeriet ligger i Michigan – i byen Marshall. Det er et mikrobryggeri, og produktionen er ikke større end man stadig folder kasserne til en sixpack i hånden. Der er en ølstue knyttet til bryggeriet. Her er det også muligt at få noget at spise ( men kun hvis det kan laves i pizzaovnen ). Der hænger 923 store keramik-ølkrus under loftet og på væggene, så det er en lidt speciel udsmykning. Folk, der har besøgt stedet, udtaler at det ikke er noget særligt, men deres øl er i særklasse.

De laver en serie af forskellige stouts og deres ”Plead The 5th” er en imperial stout på 12.0%. Navnet henviser til amerikansk retspraksis, hvor det betyder, at man ikke skal vidne under ed, hvis vidneudsagnet kriminaliserer en selv. Hvordan det lige hænger sammen med denne øl, kan jeg ikke helt se.

Etiketten er lidt bizar, men den grå farve passede godt til vejret.

Det er måske den mest tyktflydende øl, jeg endnu har set. Den vil næsten ikke ud af flasken. Kulsort med kraftigt brunt skum på toppen. Det har en orange glød, som om det indeholder en masse kraft og varme.. Duften er yderst kompleks, men meget balanceret. Her er der sødme fra chokolade, skarpe humlenoter og alkohol i en skøn sammenblanding. Det er en fyldig fornemmelse at drikke denne stout. Den varmer og pirrer smagsløgene, for der er mange indtryk at holde styr på. Men ingen af dem skiller sig dominerende ud. Ofte møder man amerikanske stouts, hvor humlen træder tydeligere frem, men her er alt i balance, hvilket gør det til en at de bedste stouts jeg har smagt.

Karakter 5+

Jeg købte denne øl i Ølkonsortiet, hvor det var sidste øl på hylden, men herfra skal helt klart lyde en opfordring til, at den kommer på hylderne igen. Det er en sæsonbryg, der bliver udsendt i april måned.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar