Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 21. marts 2011

Tid til en øl - Captain Lawrence Imperial IPA


21. Marts 2011

Endnu en prøve på Robin Hoods lystige svende. Vi kunne godt være nogle flere mænd, men holdet har endnu ikke været fuldtalligt, så måske løser det sig. Det er i hvert fald sjovt. Nu går der noget tid, inden vi skal øve igen. Jeg har en lille rolle som en af mændene, der er meget glad for stærk øl. Det var rent tilfældigt, jeg fik den rolle, men jeg har udbygget den. Det falder jo rimeligt let.

Captain Lawrence Brewing Company lyder næsten som noget i samme stil, men er jo noget ganske andet. Til gengæld er det også noget med stærk øl. Det er dog atter en af de amerikanske øl, hvor procenten ikke er angivet på flasken. ( men den er på 8,0% )

Captain Samuel Lawrence ( 1733 -1796 ) var kaptajn i den amerikanske frihedskrig, og derfor er der opkaldt en gade efter ham i South Salem, NY. På Captain Lawrence Drive voksede Scott Vaccaro op. Allerede i 1995 begyndte han som håndbrygger, men der skulle gå 10 år inden han etablerede sit eget bryggeri. Inden da havde han arbejdet på Sierra Nevada og Adnams i England.

Captain Lawrence Brewing Company er beliggende i Pleasantville i staten New York. De brygger en del belgisk inspirerede øl med brettanomyces gær og fadlagring, men den øl, jeg har set her i landet er en ”Double IPA” eller ”Imperial India Pale Ale”. Den lyder også navnet ”Captain’s Reserve”. Vandt i 2006 et par guldmedaljer i lokale konkurencer.

Der er brugt 5 forskellige humlevarianter, men der er kun nævnt 3 på hjemmesiden – Columbus, Chinook og Cascade. Bitterheden er på 80 IBU, hvilket egentlig ikke er høj for en amerikansk double IPA. Men det passer udmærket til mig. Den behøver ikke være højere.

Flot gylden farve med hvidt, groft skum. Tydelig amerikansk citrus aroma med et strejf af pine. Aggressiv i munden. Aromahumlen træder også pænt frem i smagen og bliver hængende ind i eftersmagen, så bitterheden ikke står helt alene.

Karakter  4

I morgen aften er der belgisk ølsmagning på John Bull i Aalborg. Der skal smages 8 belgiske specialiteter fra ”Det Belgiske Hus”, og jeg har også meldt mig til spisningen inden, hvor der er en ekstra øl med. Det glæder jeg mig til.

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar