Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 10. marts 2011

Tid til en øl - Trashy Blonde / Grottenbier / The Big Smoke


10. Marts 2011

Forleden havde vi madklubben på besøg til en ”uden for planen” sammenkomst, Vi har alle været på ferie, og det var lang tid siden ( Vi skal mødes som planlagt i morgen ). Det var hyggeligt at ses igen.

Jeg havde fundet et par øl i Kvickly, hvor de har en serie fra skotske Brewdog på tilbud. Jeg har skrevet om dem tidligere ( 7. jan 2011 ). Denne gang var der tale om ”Trashy Blonde” på 4,1%.

Jeg havde nok forventet en blonde, og blev derfor noget overrasket, for det kunne jeg ikke finde i denne øl. Det var en helt anden karakter. Efter at have set på etiketten, blev jeg klar over at ”blonde” i dette tilfælde betyder ”lys” – ligesom i ”pale ale”. Det er altså ikke en belgisk øltype, men en humlet pale ale. Men måske er det denne vildfarelse, der har ødelagt lidt af oplevelsen, for jeg synes ikke den lever op til de andre øl fra Brewdog. Den virker usammenhængende og bitterheden stikker af fra resten på en uskøn måde. Men det kan altså skyldes, at mine forventninger var forkerte allerede fra starten. Om den får en chance til må tiden vist vise, men det er ikke sikkert.

 
Derefter smagte vi ”Grottenbier” ( Bier des Grottes ) fra Pierre Celis / St. Bernadus. Det var Pierre Celis, der i sin tid skabte denne øl, men nu produceres den af St. Bernadus, Watou. Den bliver lagret i kalkgrotterne i Kannes ( Belgien ), hvor der konstant er 11 grader. En mørk bruin på 6,5%, men lyst skum og en duft af karamel og mørk frugt. Den virker frisk og levende i munden, lidt i stil med Grimbergen. Smagen er præget af karamelsødme.
 

Vi sluttede af med ”The Big Smoke”. En hel ny øl på det danske marked – fra et nyt New Zealansk bryggeri – ”8 Wired Brewery”. Bryggeriet ligger i Blenheim, Marlborough. Det er den danske nomadebrygger Søren Eriksen, der har slået sig ned på New Zealand, der startede bryggeriet i 2008.

Han har taget deres porter opskrift og tilsat Bamberg røgmalt, for at lave denne ”smoked porter” på 6,2%. Der er yderligere brugt sortmalt og choklademalt, foruden naturligvis pale ale malt fra Gladfield. Willamette og Souterh Cross humle, samt New Zealansk humle – Pacific Jade. Det giver en dejlig rund og blød porter med chokolade og røg. Den virker mere afdæmpet end de kendte Bamberg-øl, men det er en behagelig oplevelse. Købt hos Ølkonsortiet.

Jeg har ikke givet karakter, for når man sidder i festligt vennelag, er der ikke den rigtige tid til for alvor at fordybe sig i smagningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar