Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 30. marts 2011

Tid til en øl - Cigar City Either / Or


30. Marts 2011

Jeg må indrømme, at jeg sidder her med en lille fjer på. Til aften var der svensk pølseret på menuen og jeg havde tænkt at nyde en ”black ale” som jeg havde fundet for nylig, dertil. Det er egentlig 2 øl – 2 sider af samme sag – så det var jo nærliggende at lave en ”komparativ smagning”, som mine venner ynder at kalde det. Jeg havde dog glemt at checke alkoholprocenten – 11,2%.  Så det er en glad og lidt anløben anmelder, der sidder her i dag.

Cigar City Brewing er et spændende nyt bryggeri i Florida, USA. Staten har længe været betegnet som en ødemark hvad angår øl, men nu er den kommet på ølkortet.

I 1996 begyndte Wayne Wambles at brygge for sig selv. Han arbejdede i mange år for Buckhead Brewery, Dothan Brewery og til sidst Foothill Brewery i North Carolina. Men i 2008 åbnede han sit eget ”Cigar City Brewery”. De brygger en del forskellige øl, men er ikke tidligere kommet til Danmark.

”Either / Or” er brygget i et samarbejde med Hill Farmstead i Vermont og Grassroots Brewing i Danmark, og det er netop grunden til at vi kan finde disse øl her. Farmhill Brewing i Vermont er ejet at Shaun Hill. Han var en lang årrække ansat som chefbrygger på Nørrebro Bryghus, og da han vendte tilbage til USA, stiftede han”Grassroots Brewing” som et datterselskab for Farmhill. Disse 2 spændende øl er altså et samarbejde mellem Wayne Wambles og Shaun Hill.

 

 
”Either / Or” betyder ”Enten /Eller” – og som der står på etiketten. ”Man kan ”enten” prøve denne øl ……”eller” denne øl.
Ifølge beskrivelsen er de brygget ens. ”A high gravity black ale brewed with Ty TY Honey, cupious amounts of hops and aged on toasted Spanish cedar”. Begge øl er altså brygget med honning, masser af humle og lagret på spanske cedertræsfade. Og hvordan adskiller de sig så?
Det er svært at finde oplysninger på nettet, om der er forskelle, så nu må vi smage os frem.

 
”Either” har en sort etiket, hvor der står, at den er ”Nr. 1 af 2”. Egentlig er der planlagt 4 øl, men foreløbig er der altså kommet 2. Det er en kulsort øl med lysebrunt, fast skum. Det føles dog blødt. Der er en kraftig duft af mørk malt og sødme fra honning, samt en tydelig note af humle. Det er en varm og fyldig, næsten tyktflydende øl, der føles blød i munden. En kraftig og kompleks smag, hvor ristet malt, honningsødme og en markant og god bitterhed er de mest fremtrædende noter. God bitterhed i eftersmagen.
Karakter 5
 
 
”Or” har i modsætning en hvid etiket, men ellers er teksten fuldstændig den samme. Den er ligeså sort med lysebrunt, lidt cremet skum, men duften er anderledes. Den virker svagere. Sødmen er nedtonet og de ristede noter fremhævet. Bitterheden virker skarpere, når der ikke er modspil fra sødmen. Denne øl er også tyktflydende og fyldig, men virker ikke så blød og rund som ”Either”. Det er de samme oplevelser i smagen – mindre sødme og mere ristet bitterhed.
Karakter 5
Der er ikke den store forskel, men når man smager dem samtidig, kan man mærke en forskel. For mig er det sødme, der gør udslaget, og jeg er nok mest til ”Either”. Dog vil jeg sige, det er gode øl at dele. Begge 2 på en gang er næsten ved at være for meget af det gode – næsten…
Så vidt jeg har hørt er Cigar City Brewery blevet forbudt i Norge, da man ikke må reklamere med tobaksvarer. Og slet ikke sammen med fødevarer. Det minder jo fuldstændig om forbuddet mod ”Rough Snuff” fra Midtfyns Bryghus. Man må undre sig.
De 2 sidste øl i serien skulle hedde ”Neither / Nor”, men dem kommer vi nok ikke til at smage. ”Jeg vil ”hverken” smage den ”eller” den”. Det virker umiddelbart som et dårligt navn.
Nu går jeg i seng med min svimmelhed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar