Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 17. marts 2011

Tid til en øl - Edelweiss Snowfresh Weissbier


17. marts 2011

Til dans i dag konstaterede jeg at mine hofter ikke er sat sammen på samme måde som vores danselærerindes. Mine hænger åbenbart sammen med min skulder, så hvis jeg bevæger den ene , kommer jeg også til at bevæge den anden. Det ser ikke kønt ud og da slet ikke sensuelt. Heldigvis er der også standartdanse.

Vi fik sushi til aftensmad. Denne gang var det købt i supermarked, og selv om det ikke var på samme niveau som sædvanligt, var det udmærket, - og til den halve pris. Jeg åbnede en flaske weissbier fra østriske Edelweiss. Den havde jeg fundet i Kvickly.

”Edekweiss Snowfresh Weissbier” står der på etiketten – med aromatisk smag af alpine urter. De er nu ikke tilsat direkte til bryggen, men der er benyttet aromastoffer. På det lange halsbånd ser man en edelweiss og der er ellers skrevet med sølvskrift, hvilket giver et ”snefriskt” udtryk. Alperne er graveret ind i flasken, hvilket giver et godt greb ( hvis man skulle være en af dem, der drikker direkte af flasken )

Det er en sløret, hvidgul øl på 5,0% - med fine bobler og kraftig skumtop. Typisk weissbier-aroma med blomst og krydderi. Kan man ane alpine urter ? Frisk og perlende i munden. Smagen er lidt parfumeret og virker egentlig lidt kunstig – lidt som engelsk vingummi. Det kunne være spændende at smage et bryg, hvor man har tilsat ægte alpine urter, og ikke bare som smagsstoffer.

Karakter 3

I morgen er vennerne inviteret til ølsmagning. Vi skal smage 12 spændende øl, bla. en sammelignende smagning af 3 udgaver af belgisk witbier – alle fremstillet af Pierre Celis. På lørdag er det 46 år siden den første Hoegaarden Wit blev fremstillet. Ellers er det en blandet landhandel af god øl. Mere om det senere….

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar