13. Marts 2011
I dag havde vi første prøve på Skansespillets ”Robin Hood”. Det
var sangene i 1. akt, der blev gennemgået, og det gik udmærket. Der var mange,
der ikke kunne læse noder, så der kunne vores familie støtte lidt på stemmerne,
for det er noget af det, vi kan. I morgen aften er der atter prøve, men det er
skuespil, og det er jeg jo slet ikke vant til. Men der er en god stemning, og
jeg skal bare være en af Robin Hoods mænd, så det er ikke så meget, jeg skal
gøre. Det skal nok blive en god forestilling.
I midten af januar kom der
en ny spiller på det danske ølmarked. Det er der jo kommet adskillige gange
gennem de sidste år, men denne gang er det en trendy øl, der vil appellere til
de unge og konkurere med Tuborg og Carlsberg. Målet er en markedsandel på 5-8%.
Det er Cult, der i forvejen har flere produkter i handlen ( jeg kender dem ikke
og ved ikke, hvordan de gør sig ). Men nu vil de blande sig i ølverdenen med
den nye ”KaySar ( udtales naturligvis kejser ).
Det er en pilsnerøl på 4,9%. Der gøres en del ud af markedsføring
med en slank, trendy flaske, hvor ”This is – the beer” er graveret i glasset.
Det giver et godt greb om flasken. Der er skruekapsel, og inden i kapslen er
der et terningeslag, så man kan slå om, hvem der skal give næste omgang
Målgruppen er ganske givet en anden end mig. ”Det skal atter være
trendy at drikke øl”. Den henvender sig helt klart til et yngre segment af øldrikkere.
Øllet er produceret af Harboe på deres tyske bryggeri ( Darguner
Brauerei ). Man kan jo frygte, at det er Harboes enzymblanding, der er brugt,
men der reklameres med bygmalt på flasken. ( Selvom man forsøger at sælge
enzymøllet som miljørigtigt og CO2 neutralt, er det rent ud sagt et skråplan –
øl skal brygges af naturlige ingredienser –
se Reinheitsgebot ). Nå, men det er jo heller ikke sikkert det er
tilfældet her, som sagt. Det er dog en tysk brygmester, der står for produktionen. Der er yderligere tilsat sukker og koffein.
Om det er for at man ikke skal bliver sløv efter adskillige øl, eller på grund
af det vanedannende stof, ved jeg ikke, men det er i hvert fald noget nyt )
Der står den skal nydes kold, så jeg tog den direkte fra ølskabet i
skuret. Det er en lys gylden øl med hvidt skum og små dovne bobler. Duften er
lys malt, korn og majs. Den føles meget let i munden, men frisk. Lidt sødme i
starten, og med en afsluttende bitterhed, der ikke er overvældende.
Karakter 2
Prismæssigt lægger den sig mellem specialøl og dansk traditionel
pilsner – omkring 12 kr. ( jeg husker det ikke præcist ), men ellers lægger den
sig tæt op at den internationale pilsnertype, vi kender fra Mexico, Spanien og
Asien. Let og frisk – en tørstslukker. Ud fra det synspunkt er det en
unødvendig øl, der ikke tilfører ølmarkedet noget nyt. Men flasken er flot.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar