Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 2. marts 2011

Tid til en øl - Kasteel Triple


2. marts 2011

I baggrunden kører ”Phantom of the Opera” i fjernsynet, og min datter sidder og synger højlydt med på samtlige sange. Hun kan den næsten udenad, ligesom hun kan med mange andre musicals. Det er en sand fornøjelse.

I efteråret erhvervede jeg mig et smukt glas fra Kasteel. Det var på en ferie på Tenerife ( 2. November 2010 ). Den øl – Kasteel Donker ( bruin ) – jeg smagte dengang var fremragende, og nu så jeg at man kan købe deres øl i Ølkonsortiet i Aalborg. Så jeg vil prøve en ”Triple”. Det er også en stærkere udgave end normalt – den er på 11,0%.

Kasteel bliver brygget af Honsebrouck. I november skrev jeg om bryggeriet: ” Bryggeriet ”van Honsebrouck” ligger i Ingelmunster i det sydlige Vestflandern. I 1900 købte Emiel og Louisa van Honsebrouck en lille farm og begyndte at brygge øl. Gennembruddet kom i 1953, da Luc van Honsebrouck kom til og begyndte de nuværende serier af øl. ( Brigand – St. Louis – og Kasteel )
I 1075 byggede man en fæstning på ruinerne at et gammelt kloster fra 640. Klosteret var beboet at englændere, hvorfor stedet blev kaldt ”Anglomonasterium”. Det er siden blevet til ”Ingelmunster”. Fæstningen lå strategisk og blev kaldt ”nøglen til Flandern”. Den nuværende borg er fra 1737 og i 1986 blev den købt af Van Honsebrouck familien. I 2001 ødelagde en brand på borgen et bryggerimuseum.”
”Triple” er en gylden, sløret øl med svagt skum. I de pokalformede glas stiger boblerne til overfladen lige midt i glasset. Den er brygget på pilsnermalt, majs, humle, ekstra sukker og ascorbinsyre, der åbenbart er en fast ingrediens hos bryggeriet. Der er en fin aroma med lys, sød frugt – fersken og abrikos. Den føles en smule pågående og aggressiv i munden. Smagen er præget af sødme fra sukkeret, samt frugt og krydderi. Bitterheden er ikke så fremtrædende som i Westmalles original.
Karakter 5
I dag er det min fars fødselsdag. Han ville være blevet 84, men døde for næsten 2 år siden. Vi savner ham stadig, men har vænnet os til det. Vi besøgte min mor til morgenkaffe, og hun har nu sin søster og svoger på besøg. Det er godt på sådan en dag.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar