Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 13. april 2010

Tid til en øl - Christoffel Nobel

13. April 2010

I dag har jeg sunget til endnu en prøveprædiken, da vi skal have ny præst i sognet. Det har været 3 meget forskellige præster indtil nu, men jeg har ikke været med til interviewet, så jeg ved ikke meget om det. Men det bliver spændende.

Hjemme igen åbnede jeg en ny øl fra Sint Christoffel i Holland. Jeg har tidligere smagt deres ”Blond” og ”Robertus” med stor fornøjelse, men det er snart længe siden jeg har set dem i butikkerne. Jeg skrev om dem tidligere ( 2. sep 08 & 5. mar. 09 ). Nu så jeg i Ølkonsortiet en ny – ”Christoffel Nobel”

Øllene fra Christoffel er alle undergærede, men de er gæret i åbne tanke, hvilket skulle give mulighed for en mere markant bitterhed. Der er brugt ”Nobel Hops”, hvilket har givet navn til øllet. Nobel Hops er betegnelsen for fem af de gamle humletyper fra Centraleuropa – Saaz, Hallertau, Tettnanger, Spalter og Lublin ( fra Polen – den har jeg aldrig hørt om før ).

Det er en meget lys øl med et hvidt skær. Den ligner til forveksling en witbier, men der er ikke benyttet hvede i den og den er som sagt undergæret.. Det hvide skum er kraftigt og blødt. Øllet er en anelse sløret, men man kan se boblerne fare til vejrs som en fontæne. Procenten er på 8,7%, så den er også kraftigere end en witbier. Aromaen er skarp med anstrøg af grape og øllet føles også skarpt og aggressivt i munden. Her kommer grapenoten for alvor til sin ret. Det er ikke en sød grape, men derimod en skarp, syrlig smag, som når man får en halv grapefrugt til morgenmad. Vi får lidt sukker på, og jeg synes næsten at kunne fornemme en strejf af sukker i smagen også, men det er sikkert indbildning. Det giver en meget frisk øl, der vil kunne slukke tørsten i sommervarmen. Den syrlige smag går over i en tydelig bitterhed i eftersmagen.

Karakter 4


Ingen kommentarer:

Send en kommentar