Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 3. april 2010

Tid til en øl - Troldhede The Stoker Amber Ale

3. April 2010
I går var det Langfredag og det blev det sandelig også. Vi havde gudstjeneste kl 10.30, men skulle begge spille, så vi var der tidligt. Det var en musik/meditationsgudstjeneste, hvor læsninger og meditationer/refleksioner vekslede med musiske indslag. Jeg skulle spille tre guitarstykker for at give den rette stemning og min kone spillede til fællessalmer og solosang. Det blev en fin lille gudstjeneste, der kun tog tre kvarter, hvilket er meget passende.

Derefter kørte vi direkte til Jels i Sønderjylland, for at fejre fødselsdag for vores nevø. Efter kaffebordet gik vi en tur omkring Jels sø, og endte i SuperBrugsen for at købe lidt ind. Jeg kiggede lige, hvad de havde af øl, og havde nok bare forventet Brugsens sædvanlige. Men sandelig – her var der et nyt udvalg. Dels af lokale øl fra Troldhede i Kolding – dels af engelske ales, som jeg ikke har set tidligere. Efter sigende stammer de fra ”You’ll never walk alone” i Kolding. Der var endda et par af bryggerierne, jeg ikke tidligere havde hørt om. Min kære kone sagde, at vi da skulle købe de øl, jeg ikke kendte - så det var en glad mand, der forlod Brugsen i Jels.

Til aftensmaden åbnede vi en flaske fra Troldhede. De fleste andre drak godt nok vin, men værtinden smagte også på øllet. Det var en ”The Stokers Amber Ale” på 6,2%. ( En ”Stoker” er en fyrbøder ). Brygget på masser af pale ale malt, samt havre og tilsat cascadehumle fra USA. Troldhede er en rigtig håndbryggeri, hvor man ikke benytter computere og samlebånd i produktionen. Bryggeriet er fra 2005 og det er et af landets mindste bryggerier med en kapacitet på 800 liter. På flasken reklameres der for ”Fair Pant”, som er en protest mod det nuværende pantsystem, men det må man selv læse om på deres hjemmeside, for det er en længere historie.

Den har en flot rød farve – klar indtil bundfaldet kommer med, så bliver den ugennemsigtig. Det er kun et svagt, hvidt skum, men det skyldes muligvis glasset. Man mødes af en dejlig duft af citrus med en let sødlig note, som jeg forbinder med ananas. (Men når jeg nævner det, kigger folk mærkeligt på mig, for det er åbenbart ikke en anerkendt note – så jeg skriver sød grape i stedet ).

Øllet føles blødt og rundt i munden – en venlig ale. Det lægges ud med en svag karamelsmag, som går over i frisk citrus og der sluttes af med en god bitterhed i eftersmagen.

Karakter 4

Vi var først hjemme igen ved midnat, så det var en lang fredag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar