Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 12. december 2013

Tid til en øl - Bøgeskov Bryg Cherry Stout


12. December 2013

I dag var sidste danselektion inden jul for vores torsdagshold, så vi skulle mødes før tid til noget hygge-tamtam – kager og chips og sodavand og øl. Jeg købte et par flasker Jacobsen juleøl med – både ”Naked Christmas Ale” og ”Julebock”.

Men inden da nød jeg lige en øl på John Bull, hvor Nikolaj forleden antydede at de have nogle ”Cherry Stout”  fra Bøgeskov Bryg på lageret fra lanceringen i starten af december. Bryggeriet er fra 2013 og det er Glen Bøgeskov Kristensen der står bag. Han har brygget siden 2007 og været gennem mange forskellige øltyper. Glen Bøgeskov Kristensen er her fra Aalborg og det er også her i området hans øl forhandles.

Jeg ved ikke om ”Cherry Stout” decideret er en juleøl, men den er fra december og den indeholder kirsebærsirup, så det er et godt bud på en juleøl. Lyset på John Bull er meget dæmpet og det var nødvendigt at bruge blitz, hvilket jeg normalt ikke bryder mig om. Det bliver så hårdt, men man kunne absolut ikke se noget uden.

Det er en kulsort øl på 6,2%. Lysebrunt skum der svinder ret hurtigt. Den var serveret lige lovlig kold, hvilket dæmpede aromaen lidt, men da den blev lunet lidt i hænderne, trådte en antydning af kirsebær frem. Eller var det den ristede malt der dominerede. Den mørke malt mærkes også i smagen og her er kirsebær tydeligere og giver en dyb, sensuel sødme. Det fungere efter min mening utroligt godt – helt anderledes end vi er vant til fra Kriek og andre forsøg med kirsebær ( selvom det oftest også er udmærket ). Jeg har prøvet flere kirsebærøl til ris a la manden, og det fungerer sjældent godt sammen. Men måske kan denne være et godt bud på det. Til allersidst kommer en meget sen bitterhed der afrunder oplevelsen.

Karakter 4+


Ingen kommentarer:

Send en kommentar