7. December 2013
I
dag kom alle reklamerne for de lokale supermarkeder ind af døren og jeg foretog
en hurtig gennemgang af, hvor meget reklameplads de bruger på øl/juleøl kontra
vin. Der er beskæmmende stor forskel.
Rema
1000 og Aldi har slet ingen øl – Rema har 1 side med vin. Aldi heller ikke vin.
Eurospar
og Kiwi har et enkelt billede af en kasse Tuborg/Carlsberg mod henholdsvis 6
sider /2 sider med vin.
Brugsen,
Føtex og Kvickly har ¾ side med øl bla. Fuglsang, Kaiserdom og Støckel. Kvickly
har en reklame med tilbud på juleøl på side 2. De har hver 5 sider med vin –
Kvickly endda på forsiden. I oversigten bagest har Kvickly 1 spalte med øl mod
5 spalter med vin.
Netto
har ¾ side med øl bla. Sierra Nevada og Flensburger – 2 sider med vin.
Bilka
– ½ side med øl ( Nørrebro ) og 2 sider med vin-
Superbest
har ½ side med blå og hvid Xmas og hele 5 vinsider.
Som
man nok kan se er der stadig langt før øllet får samme eksponering som vinen,
men det afspejler måske efterspørgslen hos kunderne. Nå, men videre til
aftenens øl.
Juletiden
er hård for de såkaldte ”hopheads” – humleelskerne der ikke kan få bitterhed
nok. Mange juleøl er maltede og søde og
fyldt med alskens krydderier, men på det seneste er der kommet flere juleøl der
gør op med denne forestilling. ”Jule IPA” fra Beer Here var en af de første,
jeg lagde mærke til, men nu er Ugly Duck også med på vognen. ”No more sweet,
sticky christmas cakes bottled and labelled as the most appropriate for the
season. Rich and fatty foods want hoppy and fresh beers!”
Jeg
har nu ikke noget imod de søde, krydrede juleøl – det passer mig faktisk
glimrende, men derfor kan man jo godt sætte pris på lidt afveksling. ”Hoppy
Christmas” var allerede i handlen sidste jul, og fik så stor succes at den kom
blandt de 10 finalister i Ølvalget 2012.
”Det
er en uklar, orange øl på 5,9%. Sidst syntes jeg ikke jeg kunne fornemme
appelsinskallen, men det var meget tydeligere denne gang. Måske fordi det var et
større og bedre glas end det lille 10 cl prøveglas. I smagen trænger appelsinen
dog ikke slet så meget igennem, så det er grape og citrus der dominerer. Bitterheden
er fin og når appelsinen er med minder den lidt mere om jul end først antaget.
Karakter
4
”Hoppy
Christmas” og man fristes til at fortsætte – ”and a hoppy new beer”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar