Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 1. december 2013

Tid til en øl - Braunstein Julebryg


1. December 2013

I går åbnede jeg en “Zischke Kellerbier” fra tyske Koblenzer Brauerei. Jeg kan normalt godt lide stilen, der ofte har mere fylde og smag, men denne udgave var skuffende ordinær og helt klart ikke en tur til Koblenz værd.  Når jeg nævner den, er det for at indlede julen, for vi har fået lys i vores ”juletræ”, der er en lyskæde i flagstangen.

Til julen hører jo julekalendere, og nu er det jo blevet på mode med øljulekalendere. For en del år siden fik jeg min første fra Thisted Bryghus. Det var før min interesse for specialøl var blomstret op, men jeg nød at få en øl til aftensmaden hver dag i måneden. Det skete skam ikke normalt på den tid. Der kunne godt gå dage og uger uden øl.

Øljulekalenderen fra Thisted var ikke fyldt med juleøl. Der er kommet væsentlig flere til siden. Men dengang var det 12 forskellige øl fra det normale sortiment. Desværre ikke to af hver – kun en ”Limfjordsporter”, men til gengæld tre ”hvidtøl”.

Senere stykkede jeg selv en kalender sammen, men de sidste par år er det blevet lidt mere tilfældigt med øl i julemåneden. Det er dog blevet til en del stykker. Jeg har skrevet 156 indlæg om juleøl. Jeg har ikke gentaget mig selv så mange gange, men julen er jo traditionernes fest, så der er en del øl der skal smages hvert år.

Sådan er det også i år, hvor jeg vil prøve at skrive om en juleøl hver dag – også selv om der kommer gentagelser. ( jeg skal nok prøve at finde nye øl ). Det er ikke længere så specielt med en øl til hver dag i julemåneden – det er jo ikke så forskelligt fra de andre måneder. Nu må vi se om jeg kan få skrevet. Der bliver jo nogle julefrokoster, hvor det bliver vel sent.

 
Årets første juleøl – jeg har med vilje ventet til december – er ”Julebryg” fra Bryghuset Braunstein. Jeg kan ikke finde den på deres hjemmeside og jeg er lidt i tvivl om typen. ”Julebryg” kunne referere til en undergæret øl – i så fald en bock, men jeg synes måske mere, den minder om en brown ale. Jeg synes det generelle indtryk er så neutralt, at det er svært at bestemme. Under alle omstændigheder er den økologisk og på 5,6%.
Det er en mørk, sløret øl med masser af bobler. Aromaen er malt og brød. Den føles levende i munden. Smagen er malt, brød og en underlig kunstig citrusnote fra ascorbinsyre ( ikke nævnt i beskrivelsen ). Helhedsindtrykket er underligt fladt.
Karakter 2+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar