Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 23. december 2013

Tid til en øl - Nørrebro Dronning Louises Hvide Jul


23. December 2013

I den kommende tid bliver det nok til en hel del fed julemad, så menuen til aften stod på klar suppe med boller. Heldigvis havde jeg fundet et par juleøl i Netto af ( formentlig ) let karakter, idet der var tale of to lyse øl – Witterkerke ”Winter White” og Nørrebro ”Dronning Louises Hvide Jul”.

Til suppen valgte jeg den sidste, der beskrives som ”et forfriskende lyst bekendtskab i den lidt mørke juletid”. Der er brugt hvede i den, men udseendet minder ikke så meget om en witbier, men mere som en blonde. Den er da også benævnt som en ”juleblonde”.

Nu er jeg jo ikke københavner, så jeg var nødt til at lave lidt research på dronning Louise. Hun var gift med Christian d. 9 og en af broerne over søerne er opkaldt efter hende. Den forbinder Nørrebro og den indre by. Hvor er det dejligt når tingene hænger lidt sammen.

Øllet er så ikke brygget på Nørrebro, men i Frankrig ( ? )

En klar, gylden øl på 6,8%. Aromaen er let – man aner lidt melon eller abrikos. Den er let og frisk i munden. Smagen er desværre også noget nedtonet. Igen er det kun antydninger af lys frugt og lidt krydderurter. Afslutningsvis dukker en overraskende bitterhed op.

Karakter 3

I dag rundede jeg så øl nr. 1900 ( jeg har kun skrevet om 1462 ), så det er et lille jubilæum. I morgen får jeg nok ikke skrevet alverden, så jeg vil allerede nu ønske alle EN GLÆDELIG JUL. Jeg ved ikke helt om det kun er mig, der skal have øl til maden i morgen. Måske kan min svigersøn overtales, selvom der er tale om en mørk øl. Jeg har en Abbaye de Rocs ”Speciale Noel”, der er lagret i et par år eller en Val-Dieu ”Noel” som jeg ikke har smagt endnu. Men jeg blev for nylig opmærksom på bryggeriet efter at have smagt deres ”Tripel”.

Julen er ikke slut endnu og der er stadig juleøl i skabet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar