Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 27. december 2013

Tid til en øl - Grauballe Peters Jul / Bøllingsø Lyng Else


27. December 2013
I dag var der åbent for garnlagersalg hos Geilsk i Silkeborg, og min kone og svigerinde havde aftalt at kigge lidt på sagerne. Lige ved siden af har Grauballe Bryghus indrettet sig i nye lokaler og i dagens anledning holdt de åbent, for at de medbragte mænd kunne kigge lidt på varerne der. Det kunne jeg naturligvis ikke sidde overhørig, så da jeg havde installeret damerne, gik jeg ind ved siden af. Her var gabende tomt. Der havde været nogen tidligere, for der var smagsprøver ( tomme ) på bordene, men nu var der ingen. Jeg prøvede at rømme mig og kom med et forsigtigt ”hallo, er her nogen?” - men nej. Efter at have kigget på øllene på hylderne, gik jeg ind i garnbutikken igen, men her var der ikke tid til mine problemer. Der blev købt ind i lange baner.

 
Så jeg gik tilbage til bryghuset igen, og denne gang hørte jeg en dør, der gik. Det var brygmester William Frank, der dukkede op. Der havde lige været tid til lidt frokost. Jeg fik tilbudt en smagsprøve på ”Peters Jul”, og så fik vi os en snak om bryggeriet og deres ny tappeanlæg. Kort tid efter kom Else Birk, der er gift med William og medstifter af bryggeriet. Hun tilbød at vise mig bryggeriet og kunne fortælle at tappeanlægget kom fra Søgaard bryghus i Aalborg. Her så jeg det i sin tid da Det var helt nyt, men Søgaard vil fremover kun fremstille fadøl i Aalborg – flaskeøllet skal fremstilles i Grauballe. Maskinen er ikke kommet i gang endnu, men det kommer januar til at gå med. Derudover er bryggeriet udvidet til fem lagertanke og flere er i støbeskeen.
Else Birk fortalte også af de bedst kan lide at have kontrol med distributionen og har aftale med mange restauranter og handlende i lokalområdet. Vi havde en længere snak om øllet og jeg fik købt nogle spændende øl med hjem, som jeg ikke tidligere har skrevet om.
 
 
Grauballe laver to juleøl – ”Dark Christmas” og ”Peters Jul”. Sidstnævnte stod på bordet og jeg fik en smagsprøve. Det er en mørkere strong ale på 7,0%.  Fint cremet skum på toppen. Letdrikkelig øl med en god maltsmag og en mild humleafslutning ( IBU 27 )

Karakter 4

Inde ved siden af var der også købt til huse, så det var en udbytterig tur.

 
Så fik vi eftermiddagskaffe med amerikanske beignets fra Louisiana. De minder om æbleskiver, men er mere luftige og sprøde - og med masser af flormelis. Aftensmaden var chili con carne og dertil en pale ale fra Bøllingsø. Min svoger har modtaget adskillige øl fra bryggeriet, men da han ikke selv drikker øl, måtte gæster jo hjælpe til. Jeg fik endda foræret 3 øl – hvor heldig kan man være.
Men til maden åbnede vi ”Lyng Else” – en mild pale ale, der godt kan forveksles med en undergæret øl. Bryggeriet benævner den selv – ”en typisk dameøl”. Sikkert fordi der er tilsat hyldeblomst, der giver den en frugtig fremtoning. Den er på 5,2% og der er brugt cascade humle.
Navnet ”Lyng Else” stammer fra en misfortolkning af nogle ulæselige noter. Damen blev egentlig kaldt ”Blind Else” – og som det så fint fortælles: ” var en af egnens kvinder, der skabte liv og glæde til lokalbefolkningen”. Om det var i lyngen står ikke helt klar, men nogle lokale musikere har grebet ideen og lavet deres egen sang om ”Else i lyngen”. Den kan høres på Bøllingsø Bryghus’ hjemmeside.
Det er en fin ale, hvor hyldeblomst står tydelig i næsen. Den smager mild og blomsteragtig, inden der afsluttes med en overraskende markant bitterhed.
Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar