Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 6. november 2008

6. November 2008
Endnu en lys øl fra Einbeck, men denne gang er det alligevel noget andet. Nu drejer det sig om den lyse udgave af ”Urbock”, der er anderledes kraftig og fyldig end pilsnertyperne. Jeg har altid godt kunnet lide bockøl. De virker som pilsnerens storebror og har netop den kraft som pilsneren nogle gange mangler.

Bockøllet stammer jo her fra Einbeck ( se 31. Juli, hvor jeg har skrevet om det ), og har nok oprindeligt været en mørk øl, og dengang også overgæret. Men opskriften har fulgt med udviklingen og nu er det en undergæret øl og fås også i en lys udgave. Bryggeriet hævder, at det er en originale bockopskrift, der er benyttet.
Det er en lys øl med et flot gyldent skær og en hvid skumtop. Den er på 6,5% og allerede her er der jo mere power. Duften er frisk, men også præget af malt. Fine bobler stiger lidt dovent op. De giver en god fornemmelse i munden. Smagen er meget mere fyldig og mere maltet end den var i pilsnerne og det balanceres fint af humlen, der ikke bliver dominerende. Eftersmagen er maltet med en anelse bitterhed fra humlen. En smagfuld øl.
Karakter 4+

Har været til dans i dag, og var jo lidt bekymret for knæene, men lige nu går det fint nok. Vi dansende heller ikke den hurtige Jive, som nok har en del af skylden for mine ømme knæ. Måske er det også bare noget pyller, men jeg har før haft store problemer med de knæ. Håber ikke, jeg bliver plaget af dem i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar