Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 22. november 2008

Tid til en øl - Tournay de Noël

22. November 2008
I går var bloggen åbenbart brudt ned. Jeg kunne i hvert fald ikke komme igennem, så i dag handler det egentlig om flere øl. Min kone havde strikkepigerne på besøg til brunch. Jeg var så heldig at være med til kaffen og maden, indtil strikkepindene kom frem , - så skyndte jeg mig til et bestyrelsesmøde. Der fik vi også noget at spise, så helt sulten var jeg ikke ligefrem.
Det har været koldt, men på disse kanter har vi ikke set meget sne. Alligevel har jeg fundet vinterdækkene frem, men 2 af dem skal skiftes, og det er jo desværre ikke helt billigt. Men det er jo det sikreste, også selv om dækkene ikke er ulovlige endnu.
På søndag fejrer vi igen fødselsdag med familien. Fredag var der ingen gæster, så vi sad bare og hyggede os og grinede af brødrene Madsens show på TV. Især den fabelagtige beretning fra turen til Verdens Ende. Og så var der godt med en ordentlig belgisk juleøl.
”Tournay de Noël” stammer fra ”Brasserie de Cazeau”. Det er et bryggeri, der går tilbage til 1753. I 1969 lukkede det, men blev så genåbnet i 2002. Man oplyser, at det er den eneste øl, der bliver brygget i hele Tournai-regionen.
”Tournay de Noël” er på 8,2% og er en meget mørk øl med et rødt skær. Den har beige skum, der ret hurtigt svinder ind til et tynd lag. Duften er en smule ristet med noter af lakrids. Den er brygget på 5 forskellige malte. Den føles let i munden, hvor den bruser en smule op og giver et frisk præg.
Det er en kompleks smag. I starten har den en anelse syrlighed, men det ændrer sig til en ristet smag, der kan minde lidt om en stout. Der afsluttes med en markant bitterhed, der skyldes at der er brugt 3 forskellige humletyper ( hvilke oplyses ikke ). Jeg har fundet den hos Ølkonsortiet, og den fås både i stor og lille flaske. Alt i alt en spændende øl, men jeg kan godt lide en lidt mere fyldig og sødere øl her op til jul.
Karakter 4+

I dag var vi så med ski/madklubben ude at spise. Vi mødes jo en gang om måneden på skift hos hinanden, og hver fjerde gang går vi på restaurant. Denne gang var det på ”Provence”, hvor min kone og jeg også spiste for et par måneders tid siden. Men det gør jo intet, for maden er god. Jeg valgte denne gang noget helt andet end sidst – Røget laks med spinat, Pebersteak og Creme Brulee. De har stadig Jacobsen øl, så jeg fik en ”Brown Ale” til. Det er en meget fin øl, der passede godt til steaken.
Bagefter gik vi på ”The Wharf”, der ligger lige i nærheden. Her er der en meget rar og hyggelig stemning, og en vældig god betjening. Kvinderne fik varm chokolade og Irish Coffee, og de andre 2 fik en IPA fra Okells. Jeg valgte en ”Royal Oak” fra O´Hanlon.  Den er på 5,0% og er brygget på en opskrift, der går tilbage til 1896. Den er meget mørk og klar, med et svagt skumlag. Jeg har endnu ikke helt vænnet mig til Cask Ale. Jeg synes, øllet virker lidt for fladt. Smagen er en anelse ristet - måske lidt sur, og der var en tydelig bitterhed i eftersmagen. Når man sidder for sig selv med sin øl, eller er til ølsmagning, kan man godt tillade sig at være lidt nørdet og lave notater, men i hyggeligt og socialt samvær bliver det en smule malplaceret, så beskrivelsen bliver ikke mere detaljeret end dette.
En meget hyggelig aften i gode venners lag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar