Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 9. november 2008

Tid til en øl - Fanø Jule Ale

9. November 2008
I dag har vi været til dåb. Min nevø og hans kæreste fik deres datter døbt i Budolfi Kirke. Hun kom til at hedde Liv.
Derefter var der buffet i ”Duus’ Vinkjælder”; et af Aalborgs kendte værtshuse – beliggende i Jens Bangs Stenhus. Det er betegnende, at det er en vinkjælder. Vi fik god vin til maden, og da min bror, min nevø og jeg ville se, hvad de havde af øl, kunne vi kun vælge mellem 4 slags.- Tuborg Pilsner, Classic og Julebryg, samt en Leffe Blond. Det er i hvert fald ikke et ølværtshus.
Min nevø havde aldrig smagt Leffe, så vi tog selvfølgelig hver en af den. Det er en øl, jeg har det lidt blandet med. Nogle gange er den god, andre gange er den for parfumeret. Denne gang blev den serveret noget for kold, men det var med til at afdæmpe krydderiet lidt, så det gik fint i dag.
Jeg tænker engang at lave en Leffe uge, hvor jeg smager alle deres øl, så den skriver jeg mere om senere.

Det er nogle flotte omgivelser. Hovedrummet er under gadeplan og loftet er båret af nogle meget smukke hvælvinger. Her finder vi også en flot udskåret træstol, hvor oldermanden i Chr. IV’s Laug reciderer under møderne. Ring ikke på klokken, medmindre du vil give en omgang.
Min far har været med i Chr. IV’s Laug i sine unge dage – med Laugsnål og privat nøgle. Vi fik nu at vide, at så er han stadig med, for man bliver ikke sådan bare smidt ud. I sine unge dage nød han at føre sine udenbys kammerater ad Latinergyden og andre små skumle gader til Duus’ bagdør og lukke dem den vej ind. De troede, de kom til Aalborgs mest listige smugkro. Han har stadig nålen, men ved ikke helt, hvor nøglen er.

Til aften fik vi andebryst, og det ville nok have været godt med en mørk belgisk øl til det, men jeg skulle køre min datter til efterskolen, så øllet måtte vente.
Nu sidder jeg med en juleøl fra Fanø Bryghus. Og det viser sig, at det er en anden type end sidste år
Der var det en ”Julebryg” – en chokolade stout, men i år er det en strong ale, der går under navnet ”Jule Ale”. Jeg ved ikke om stouten også er i handlen. Deres hjemmeside er ikke opdateret.

Det er en ufiltreret, brunlig øl med et rødt skær. Den er på 7,5% og indeholder ifølge flasken appelsinskal og kanel. Skummet er lyst og duften rammer én kraftigt. Den er præget af sødme med appelsinnoter. Øllet føles levende i munden og der er lidt mørk frugt som dadler og figner i smagen.
Lige i overgangen til eftersmagen fornemmes tydeligt appelsinskal, og kommer bundfaldet med
( som det gør lige nu ), smager man også kanelen tydeligt. Det er faktisk ret spændende. Måske skal flasken lige vendes, før man åbner den. Igen en øl, der med store bogstaver skriver JUL.
Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar