Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 28. november 2008

Tid til en øl - Verhaeghe Noël Christmas Weihnacht

28. November 2008
I dag har der været forældresamtaledag på efterskolen. Vores datter er meget glad for at gå på skolen og hun klarer sig også fint i næsten alle fag. Der er stadig problemer med matematikken, men hun viser interesse for at forstå det og sidder ikke surmulende hen. Så det er skal nok komme.
Hun er nu hjemme for første gang i en måned. Der sker så meget spændende på efterskolen.
Så blev der serveret mad for alle forældre – Ris og kylling i en lækker karrysovs og salat. Det smagte godt og så var der lidt frugt til dessert.
Derefter var der en optræden i salen, hvor eleverne først viste, hvad de laver i rytmisk træning og derefter gav koret 3 numre. Og det er et stort kor, for alle elever er med. Det er dog ikke alle der synger så kraftigt, så det lyder af lidt mindre end det ser ud. Men godt er det, og der er mange elever der er så dygtige og stabile på deres instrumenter, at de kan akkompagnere koret. Flot.

Så det er sent vi er kommet hjem – og så må jeg nøjes med en lille øl. 25 cl kan det blive til, men så har jeg heller ikke smagt den før. Jeg fandt den i dag i Ølkonsortiet, der jo har mange øl, man ikke støder på andre steder.
Verhaeghe er et belgisk bryggeri, der ligger i Vichte i VestFlandern. Bryggeriet stammer fra 1875 og brygger bla. ”Duchesse de Bourgogne”, som er min favorit blandt de syrlige øl, der går under navnet Flamsk Rød.
Syrligheden kendertegner også deres juleøl, der er på 7,2%. Det er en klar, gylden ale med en hvid skumtop, der hurtigt svinder ind. Allerede i duften fornemmes en svag syrlighed, som jeg har set beskrevet som kunstig/kemisk. Det tror jeg ikke den er, men er man ikke vant til det specielle syrlige islæt fra visse belgiske øl, kan den måske forekomme sådan. Øllet er livligt og en smule snerpende på grund af syrligheden. Der er en let smag og en overgang en anelse sødme, der hurtigt viger for en syrlig, lidt jordslået smag. ( Jeg har set anmeldelser, der beskriver den som meget sød og vammel, men det må næsten være en anden øl, for sådan virker den ikke på mig. ). Eftersmagen er syrlig og måske en svag note af koriander.
Det er nok svært for mange ( mig selv inklusive) at fornemme julen i denne øl, men ellers fungerer den fint. Vi er nok meget fokuseret på mørke juleøl i engelsk tradition eller belgisk klosterstil, så dette er et lille pip om, at der findes andre øltyper – også i juletiden.
Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar