Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 11. november 2008

Tid til en øl - Thisted Julefnug

11. November 2008
Julebryg er som sagt ikke så gamle her i landet. Til gengæld har der altid været mange bud på juleøl fra forskellige bryggerier – noget man ikke ser i andre lande. Mange danske bryggerier har flere juleøl på markedet.
Og et af de mest produktive bryggerier er Thisted Bryghus, der har 4 øl til julebordet. De har den eksklusive ”Jule Stenøl”, og 3 mere traditionelle øl.

I 1982 blev den første lanceret. ”Thy Julebryg” på 7,9%. En stærk lys guldøl, der er frisk og livlig. En relativ kort eftersmag, men alt i alt en glimrende guldøl til frokostbordet.

I 1998 blev Thisteds forsøg med økologiske øl udvidet med en ”Juleren”. Også på 7,9% og jeg har lidt svært ved at skelne de to. Mine notater er godt nok 2 år gamle, for jeg har ikke fundet det umagen værd at smage dem igen. Det er glimrende øl, men jeg har meget svært ved at finde en tilknyning til jul i dem. Det er lidt for almindelige og neutrale.
Begge får karakteren 3

Det ser anderledes ud for lillebroderen ”Julefnug”. Det er en øl, der smager af mere end den giver sig ud for. Procenten er kun på 5,8%, men med hensyn til fylde og smag, synes jeg, den overgår de to stærkere øl. Og så passer procenten jo bedre til snapse.
Den er fra 1996 og etiketten blev kåret til ”Året Etiket 1999”. Det er en mørkgylden, klar øl med en hvid skumtop. Den føles frisk og let, men har samtidig flere smagsnuancer. Der er mere sødme og karamel og i eftersmagen dukker der lidt humlebitterhed op. Om det er sødmen, jeg forbinder med jul, ved jeg ikke - men jeg synes, det er en fin øl, der passer glimrende til det danske julefrokostbord sammen med en ”Carlsberg 47”
Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar