Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 5. november 2008

Tid til en øl - Einbecker Brauherren

5. November 2008
Da vi i sommers var i Einbeck faldt min kone over en lille butik med tøj og forsvandt ind i den. Jeg gik hen til kirken, der ligger på torvet og kiggede ind, men ville vente på min kone. Kustoden – eller hvad sådan en nu hedder – kom ud og vi faldt i snak. Han ventede på middagsafløsningen, der altid var en halv times tid forsinket, og det brokkede han sig forståeligt nok over. Ellers snakkede vi om løst og fast – hvor jeg kom fra osv. Og jeg nævnte, at jeg desværre ikke kunne komme til at se bryggeriet. Så talte vi lidt om Einbecker øl, og han nævnte, at hans favorit var ”Brauherren”. Den fandt jeg senere i en butik.
Efter lang tid kom min kone. Det er svært at føre en ordentlig samtale på tysk, og selvom det havde været vældig hyggeligt, var det lidt en lettelse. Vi gik ind og så kirken, der er malet med en klar og egentlig flot orange farve. Da vi gik, sagde jeg ”tak for snakken” og ville sige, at nu kom afløsningen nok snart. Her fik jeg så brugt ordet ”Erlösung” og han svarede at ”Die Erlösung kommt von den Himmel”, og grinede – han forstod godt, hvad jeg mente. Tysk er godt nok svært.

”Einbecker Brauherren” er atter en pilsnertype. Dem har de mange af. ( Jeg trænger vist til en belgisk øl inden alt for længe ). Den er på 4,9% og selvom det ikke er tydeligt på billedet, virker den lidt lysere. Der er en livligere bobleudvikling, og denne livlighed fornemmes også i munden.
Den virker umiddelbart friskere en de 2 andre. Til gengæld er smagen tyndere og renere og eftersmagen er ikke nær så fyldig. Det er en øl, hvor man let kan finde andre af samme karakter. En sommertørstslukker.
Karakter 3+ ( Måske er jeg bare blevet lidt træt af tysk pilsner.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar