Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 3. november 2008

Tid til en øl - Einbecker Pilsner

3. November 2008
Så gik det galt igen. De gamle knæ kunne ikke helt klare belastningen. De har før voldt problemer, når jeg ville til at løbe. En uge eller to og så gik knæene helt i smadder. Først da jeg fulgte et løbeprogram med gradvis tilvænning, begyndte det at gå godt, og jeg kom til at kunne løbe 5 km. Men prøvede jeg intervaltræning gik det hurtigt galt igen. Sidste jul skulle jeg lige deltage i en indendørs fodboldturnering. Det var enorm skægt, men de hurtige retningsskift ødelagde igen knæene. Og nu er den lidt hårde dansetræning i går skyld i, at jeg igen har svært ved at klare trapperne på arbejdet – men jeg kan dog stadigvæk gå. Så jeg håber, det ikke bliver værre. Det kommer dog nok til at vare lidt før jeg kan genoptage at løbe, og nu gik det ellers lige så godt, - øv, øv.

Så må jeg jo bare sidde her og drikke øl.
I sommers var vi en tur i Harzen. Det var faktisk den tur, der startede denne blog. Jeg besøgte i den forbindelse byen Einbeck, der er en af de berømte tyske ølbyer. Det var desværre ikke muligt at få rundvisning på bryggeriet, så jeg fik en Ur-bock på torvet. Og i en butik købte jeg 5 forskellige øl.
Det er det sidste, der er tilbage af de 22 øl, jeg købte på turen ,og nu skal der gøres plads til at juleøllene snart rykker ind. Så den næste uges tid står på Einbeckerøl.

Det er mest undergæret tysk øl af pilsnertypen og den første er deres ”Einbecker Pilsener”.
Det er en meget lys øl med kraftigt hvidt skum. Der er små hurtige bobler, der giver en frisk fornemmelse. Duften er typisk pilsneragtig med let præg af humle og smagen er god og fyldig med lidt maltsødme. Eftersmagen er lang og har en god bitterhed. Den er ikke så aggressiv som de nordtyske pilsnere og ikke så maltet som de sydtyske. En god og fin mellemting.
Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar