Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 15. november 2008

Tid til en øl - St. Landelin Speciale Noel

15. November 2008
I går var der nok tid til en øl, men der var ikke tid til at skrive om en øl. Jeg var inviteret til mandeaften i Vrå. Jeg tog toget, og det er godt nok længe siden, jeg sidst er kørt med tog. Man kan ikke længere få en returbillet, men får derimod et klippekort og så klippe 4 gange. Men det tager jo ikke længere tid, end når jeg tager bussen hjem – ca 30 min.

3 venner i Vrå havde inviteret nogle af deres venner og havde disket op med hjemmelavede sushiruller. 3 forskellige slags og bagefter var der ristaffel med al muligt tilbehør. Dertil blev der også serveret god øl.
Jeg har aldrig smagt sushi før og vi skulle spise med pinde. Heldigvis var jeg i træning fra dengang min datter holdt japansk aften, og jeg må sige , det var en positiv overraskelse. Jeg havde nok troet den var mere fersk, men det smagte vældig godt. Man kunne komme noget stærkt grønt stads på –wasabi – og det var fint til variation, men havde lidt tendens til at dominere smagen. Til sushien fik vi en ”Paulaner Hefe Weissbier”, der med de florale noter passede meget fint til.

Til den indonesiske ret var der flere øl på bordet. ”Jacobsen Golden Naked Christmas Ale”, ”Carlsberg Abbey Ale”, ”Svaneke Julebryg” og ”St. Landelin Noel”.

”Svaneke Julebryg” er en undergæret øl på 5,7%. En slags guldøl med lidt karakter af Bock. Den er klar og mørk med beige skum. Brygget på pilsner- og karamelmalt. Duften er maltet. Det er en livlig øl pga kulsyren og smagen er præget af brød og karamel. Eftersmagen er kort, men med en behagelig bitterhed. Det er en udmærket juleøl, der måske kunne bruge lidt flere nuancer for at nå helt til tops.
Karakter 3+

”St. Landelin Speciale Noel” kommer i en stor flaske på 75 cl og er på 6,8%. Bryggeriet ”Brasseurs de Gayant” ligger i Belgien og har fået rettighederne til denne øl af Benedikterordenen, der har haft et bryggeri ved St. Landelin kilden siden 1032.
Den har en flot rødgylden farve og duften er præget af moden frugt. Smagen er sødlig, selvom jeg ikke synes, det var så udpræget som sidste år. Smagen er domineret af karamel og mørk frugt – blomme, og der er ikke megen bitterhed i eftersmagen. Det er en øl, der passer godt til dessert eller bare for sig selv. Den er for sød til anden og flæskestegen.
Karakter 4

I dag har jeg så været af sted til Juleølsmagning hos Ølentusiasterne, hvor vi smagte 9 juleøl og havde en meget hyggelig eftermiddag. Men det vil jeg skrive lidt om de kommende dage.
I morgen eftermiddag skal jeg spille til en musikgudstjeneste, hvor jeg skal spille mellem de forskellige læsninger. Det bliver til en del guitarmusik, men det glæder jeg mig til.
Og bagefter bliver der måske tid til en øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar